17 mei : Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie

Op 17 mei is het Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie. Daar wordt aandacht aan besteedt zowel op beleidsvlak, onderwijsvlak als op de werkvloer.

We brengen een groot stuk van ons leven door op de werkvloer. Het is een plek waar werknemers en -werkgevers leven en waar maatschappelijke vooroordelen en stereotypen kunnen heersen. Als je die verwachtingen doorbreekt en een inclusieve werkvloer creëert, dan kunnen je werknemers hun talenten en competenties verder ontwikkelen in plaats van dat ze onderdrukt worden.

De voordelen hiervan zijn legio. We vernoemen er een paar.

Als je bedrijf op een zichtbare manier een inclusieve cultuur aanmoedigt en seksuele en genderdiversiteit verwelkomt, bereik het meer sollicitanten.

Het al dan niet inclusief beleid van een toekomstige werkgever bepaalt niet enkel de keuze van LGBTI-personen, ook hun bondgenoten houden er rekening mee. Uit een grootschalig internationaal onderzoek van The Center for Talent Innovation blijkt dat 72% van de respondenten die zich als LGBTI-bondgenoot identificeert, eerder een baan zou accepteren bij een bedrijf dat gelijke kansen voor hun LGBTI-werknemers actief ondersteunt.

Daarnaast moeten werknemers vaak voldoen aan stereotiepe genderverwachtingen. Het doorbreken van genderstereotypen kan ruimte creëren voor alle medewerkers om hun talenten en competenties te ontwikkelen in plaats van ze te onderdrukken. Dit maakt een bedrijf innovatiever en meer competitief.

Uit onderzoek van McKinsey blijkt ook dat de financiële resultaten van bedrijven die zich richten op diversiteit boven het gemiddelde van hun sector liggen. Het onderzoek concludeert dat diversiteit is een competitieve differentiator is die het marktaandeel verschuift naar meer diverse bedrijven in de loop van de tijd!

Hoe kan jij als organisatie werken aan seksuele en genderdiversiteit? 

Werken aan diversiteit gebeurt best op een duurzame manier met concrete en behapbare doelstellingen. Bijkomende worden deze doelstellingen best verankerd in het DNA van de organisatie. Axudo inspireert je graag en helpt jouw organisatie hiermee aan de slag te gaan!

Wat vind je bijvoorbeeld van deze inclusieve toiletruimte?

No alt text provided for this image

Sven Vandyck, voorzitter van Pride@Accenture, het LGBT-bedrijfsnetwerk van de Belgische en Luxemburgse afdeling van Accenture, benadrukt dat je soms heel veel kan bereiken met kleine gebaren.

Als je bijvoorbeeld op de Internationale Dag tegen Holebifobie en Transfobie de regenboogvlag uithangt en daarover communiceert via de beeldschermen in het gebouw, dan creëer je heel veel bewustwording. Dat merk ik aan de positieve reacties.

Helemaal volgens de filosofie van Axudo: kleine stappen voor grote impact!

Werkt jouw organisatie al aan haar seksuele en genderdiversiteit? Voor meer inspiratie, lees hier:

You Might Also Like