Blog Origineel

Op weg naar een zero waste organisatie

Bij EcoSmart, een dochterbedrijf van Renewi, zijn ze een beetje rare vogels. Een afvalbedrijf dat zoveel mogelijk afval wil vermijden… Dat klopt op het eerste zicht niet helemaal. Maar toch is dit de doelstelling van het bedrijf. Ze begeleiden grote organisaties die afval willen gaan verduurzamen. Afvalexpert Wouter Tack legt uit hoe dat precies in zijn werk gaat.

Wouter is gepassioneerd door afval, en dan vooral het reduceren van afval. Als afvalexpert begeleidt hij grote organisaties om afval te vermijden en het restafval dat er onvermijdelijk nog is duurzaam te verwerken.

De meeste bedrijven zijn zelf vragende partij. Niet alleen omdat het door de Vlaamse regering opgelegd wordt in wetgeving die ze moeten volgen, ze zijn echt wel bereid tot actie om hun milieu impact – en daarmee ook hun kosten – te verlagen. Het gaat ook over imago. Geen enkel bedrijf wil gekend zijn als vervuiler.

De gemakkelijke oplossing van 1 vuilbakje onder elk bureau en alles samen in 1 container gooien aan de achterkant van het gebouw is niet meer van deze tijd. EcoSmart wil er aan de voorkant al voor zorgen dat afval duurzaam verwerkt wordt. Bij alles wat wordt weggegooid gaan ze kijken of daar iets nieuw mee gedaan kan worden. Zo wordt afval opnieuw een grondstof. Een belangrijke voorwaarde om dit te realiseren, is dat alles correct in de container wordt geworpen. Daarvoor heeft Wouter een stappenplan.

Stap 1: nulmeting en SMART-doelen

Alles begint met een afvalscan. Waar staat de organisatie vandaag? Hoe wordt er al gesorteerd? Hoeveel procent restafval is er nog? Op basis daarvan worden er doelen geformuleerd om dat percentage te laten dalen.

Stap 2: de inrichting van het kantoor en het inkoopbeleid

De vuilbakjes bij het bureau worden vervangen door afvaleilanden op strategische plekken op de werkvloer. Er wordt niet alleen gekeken naar de praktische kant, maar ook naar het esthetische aspect.

De afvaleilanden worden zo geplaatst dat alle medewerkers makkelijk de weg vinden. Het mag er niet vies of vuil zijn en ze moeten mooi integreren in het kantoor. De aanduidingen voor het sorteren zijn duidelijk en in de stijl van het bedrijf.

Ook de mogelijkheden om te sorteren en afval te vermijden bij de bron worden bekeken. Bvb. door met leveranciers over duurzame alternatieven te spreken.

Stap 3: dagelijkse opvolging en rapportage

Een afvalexpert volgt dagelijks alle afvalstromen op in het bedrijf, kijkt of er juist gesorteerd is en weegt elke container. Dat komt in een online rapportage die toegankelijk is voor het bedrijf.

Stap 4: awareness campagnes en opleiding

Om echt tot zero waste te komen is het essentieel dat de medewerkers zich achter de doelstelling zetten. Een belangrijk onderdeel van elk project is bewustwording en opleiding. Daar wordt veel aandacht aan besteed. Ook aan de weerstand die er misschien is. Wouter ziet dat als een uitdaging, want veel weerstand is een teken dat er veel veranderd kan worden.

Een mooi neveneffect is dat de medewerkers vaak thuis ook aan de slag gaan met afval vermijden, sorteren en recycleren.

Stap 5: afval wordt opnieuw grondstof

Wanneer alles aan de voorkant correct in de verschillende containers is geworpen, dan kan het aan de achterkant ook correct verwerkt worden. En ook hier zorgt EcoSmart ervoor dat dit op een duurzame manier gebeurt. Het afval wordt bvb. getransporteerd met elektrische vrachtwagens.

Bij de afvalverwerking is er nog altijd CO2 uitstoot maar het wordt tot een minimum beperkt. Om een voorbeeld te geven: bij het inzamelen van papier en karton en dit recycleren tot nieuw papier is er veel minder uitstoot dan bij het kappen van bomen om nieuw papier te maken. En het is ook nog eens goed voor de planeet dat die boom blijft staan. Win win dus.

In heel wat bedrijven slaagt men er op deze manier in om het restafval te verlagen tot 20%.

En zelfs zero waste is haalbaar. Nestlé bewijst het als eerste bedrijf in België. In september zullen zij officieel het certificaat krijgen van een onafhankelijk bureau.

Word jouw bedrijf de volgende zero waste organisatie?

In de Axudo podcast geeft Wouter nog meer tips om afval te vermijden, thuis en op kantoor.

Je kan deze aflevering hier beluisteren.

Een zetel met een verhaal…

Wie mij kent, weet dat ik al mijn keuzes aftoets aan de duurzaamheid ervan. Ik streef ernaar om zo verantwoord en circulair mogelijk om te gaan met materialen. Zo ging ik ook tewerk bij de inrichting van mijn containerkantoor. Sinds kort pronkt er namelijk een buitengewoon meubel in mijn werkplek.

Het zeteltje, waar mijn papa altijd in zat, was oorspronkelijk van mijn grootmoeder. Na haar dood kwam het terecht in mijn ouderlijk huis. Maar nu ook mijn papa ons verliet, staat het hier bij mij. Een mooi stuk. Maar na al die jaren zag het er ietwat verwaaid uit. Toch verdiende het een ereplaats in mijn kantoor. Werk aan de winkel dus …

Katrien De Keyser van Studio KOMPAS, de binnenhuisarchitecte die mijn container hielp inrichten, bracht me in contact met Kim van Oezita. Met haar gouden handen stoffeert Kim oude zetels en maakt ze er opnieuw pareltjes van. Klaar voor een nieuw leven. Tijdens ons eerste gesprek voelde ik het al: dit komt goed, papa’s zeteltje is in goede handen.

Toegegeven, aan handenarbeid hangt een prijskaartje. Maar papa’s aanwezigheid in mijn kantoor en het feit dat zo’n prachtig stuk een nieuw leven krijgt, zijn onbetaalbaar voor mij. Ik vertrouwde het kostbare zeteltje dus toe aan Kim.

Al snel dompelde ze me onder in al haar stoffenboeken. Nooit gedacht, maar ik had een coup de foudre. Ik was op slag verliefd op dat ene stofje van de Spaanse leverancier Gancedo. Mooi, zacht en stijlvol. Ook het verhaal deed me smelten: al 65 jaar produceert het familiebedrijf de meest sublieme stoffen. Mijn keuze stond vast.

Eens Kim van start ging, zag ze dat ook de vering haar beste tijd had gekend. Ze zorgde voor een nieuw kussen en stoffeerde mijn zeteltje met zoveel liefde en vakmanschap.

En dan … le moment suprême. Het nieuwe zeteltje was klaar. Kim deed de poort open en daar stond het. Wat een ontroerend moment! Het oude zeteltje zag er nu hip uit. De nieuwe stof herbergt oude herinneringen en is klaar om er nieuwe te maken. Samen met mij. Kim doopte haar werk spontaan ‘Denis’, naar mijn papa. Een lief gebaar van een zalige madam voor een uniek zeteltje.

Als dat geen betoog is om vaarwel te zeggen tegen de wegwerpeconomie. Duurzame relaties en een andere kijk op materialen en hun leveranciers leveren prachtige partnerships op met even prachtige resultaten.

Je bent jong en je wil… duurzaam ondernemen met Alex en Shannon van Goomyx

Wat maakt dat twee jonge mensen die net afgestudeerd zijn, meteen een eigen bedrijf willen beginnen?
Waarom kiezen ze er bewust niet voor om eerst ervaring op te doen in een bedrijf, maar meteen in het ondernemerschap te springen?
Alex Christiaens en Shannon Goemaere deden het omdat het moeilijk bleek om een job te vinden in een bedrijf dat hun duurzame visie deelt.
Wat ‘de jeugd van tegenwoordig’ dan precies verwacht van een job en hoe belangrijk duurzaamheid is voor jongeren, dat ontdek je verder in deze blog.

Alex en Shannon zijn jonge ondernemers met een missie, die graag samenwerken met klanten met een missie. Tijdens hun studies samen grapten ze al over samen gaan ondernemen. Toen ze afstudeerden gebeurde het ook echt.

Teleurgesteld door de cultuur in veel bedrijven en de mismatch tussen wat er in vacatures geschreven staat en de realiteit, beslisten ze om hun eigen beste werkgever te worden.

Development, design & soul

Het concept van Goomyx is de mix van development, design en soul.

De websites of applicaties die zij maken moeten goed werken, er goed uitzien, en iets bijdragen in de maatschappij.

Alex en Shannon werken graag samen met – niet voor – klanten uit de zorgsector, het onderwijs, vzw’s of bedrijven met een missie. Met hun applicaties willen ze de wereld van morgen net iets beter maken dan die van vandaag. Hoe mooi is dat!

Tijdens hun studies werkten ze al vaak samen aan projecten. Dat ging zo vlot en makkelijk dat ze grapten over samen een bedrijf opstarten. Maar toen ze afstudeerden gingen ze toch maar ‘zoals het hoort’ solliciteren in bedrijven. Dat ging minder vlot en makkelijk…

Er wordt vanalles gezegd in vacatures wat niet overeenstemt met de realiteit. In grote bedrijven roept men vaak over flexibele uren en vlakke structuren. Maar de eerste die je ziet is de manager van de manager van de manager en als je geluk hebt, mag je hem met de voornaam aanspreken. De flexibele uren blijken ook vaak een loze belofte, in de praktijk wordt er wel nog vaak verwacht dat iedereen van 9 tot 5 werkt, en liefst met nog wat extra overuren erbij.

(Niet) wat jongeren willen

Ook de jongere generatie is zoekend naar een goede work-life balance, zelfs al wonen ze nog thuis en hebben ze nog geen gezin. Ze hebben wel een sociaal leven en dat is net zo belangrijk als hun job.

Jongeren willen bijdragen aan ‘the bigger picture’, als deel van een team en met erkenning voor hun werk. Ze willen impact maken. Daarbij zijn authenticiteit en duurzaamheid van groot belang. Een hoog loon is bijzaak.

“We willen dat de wereld van morgen net iets beter is dan die van vandaag.”

Volledig duurzaam leven is als jongere vaak nog een uitdaging. Alex en Shannon merken dat veel leeftijdgenoten er net zoals zij wel bewust over nadenken. Sorteren, verspilling vermijden, 2de hands kleding dragen, … Het zijn kleine dingen die je in het dagelijks werk en leven makkelijk kan doen. Grotere zaken, zoals bijvoorbeeld het aankopen van een elektrische wagen, zijn vanwege de hoge prijzen nog niet haalbaar, maar de wil is er wel.

Als je daar als werkgever op kan inspelen, met focus op authenticiteit en duurzaamheid, dan kan je de war for talent misschien wel winnen. Al is het natuurlijk ook super knap dat jonge mensen zoals Alex en Shannon gewoon zelf hun eigen ding gaan doen en hun legacy achterlaten met een eigen bedrijf. Wil je nog meer weten over de projecten van Goomyx, luister dan ook naar de podcast.

Creatief met kurk – duurzaamheid en ecologie in de modesector

Het is een uitdaging om in de modesector duurzaam te werken, maar het kan wel en met een verrassend materiaal: kurk. We kennen kurk van de wijnstoppen, het is echter een natuurlijk, duurzaam en ecologisch product waar je nog veel meer mee kan doen. Daar is ook Ina De Quint van overtuigd. Ze startte in 2018 Captain Cork op, een Belgisch label van duurzame handtassen en accessoires gemaakt uit het ecologische wonder kurk. Ze bracht de Portugese kurk naar Vlaanderen en het is haar grote droom om dat als mainstream alternatief te voorzien voor lederwaren.

Het verhaal van de kurk is een prachtig verhaal. Kurk is eeuwenoud. We kennen het allemaal van de wijnstoppen. Daarmee heeft Portugal een mooie kurkindustrie uitgebouwd. Die kreeg echter een klap door de opkomst van synthetische draaistoppen op wijnflessen. Het maakte dat de Portugezen heel innovatief en creatief geworden zijn met kurk. Het is bijvoorbeeld een volwaardig alternatief voor leder. Ideaal voor het maken van handtassen, laptoptassen en andere accessoires.

Hernieuwbare bron

Het voordeel van een kurkboom is dat die niet geveld moet worden om de kurk te kunnen gebruiken. De kurkbomen in de Algarve, in het zuiden van Portugal, worden handmatig gepeld. 8 à 10 jaar later is de kurkschors volledig vernieuwd en kan de boom opnieuw gepeld worden.

De boom heeft daar geen schade van, integendeel, de levensduur is 20% langer door het regelmatig pellen én een gepelde boom zet 3 tot 5 keer meer CO2 om naar zuurstof. Biologen noemen het de Europese longen, een enorm krachtige bron. Daarom is investeren in de kurkindustrie heel belangrijk, de ecologische impact is enorm.

“Investeren in kurk is investeren in een mooiere en groenere toekomst.”

De kurkindustrie is erg familiaal gericht. De kurkbossen worden van generatie op generatie doorgegeven. Het pellen van de bomen is nog altijd handenarbeid omdat er geen enkele machine ter wereld is die dat minutieus proces kan overnemen. Het is heel gespecialiseerd werk. De kurkboeren zijn niet voor niets de best betaalde arbeiders in Europa. Het fairtrade aspect geeft nog extra toegevoegde waarde aan de kurkindustrie.

Krachtig natuurlijk product

Kurk heeft ook kwaliteiten die maken dat het een heel ander product is dan bijvoorbeeld een lederen tas. De kurkcel heeft een honingraatstructuur. Dat is de sterkste structuur die in de natuur voorkomt. Het is licht, stootvast, zacht en soepel, en van nature waterafstotend. Kurk moet niet chemisch behandeld worden.

Het proces van het looien is ook heel milieuvriendelijk. Er wordt uitsluitend met gerecycleerd water gelooid. Dat maakt dat het een enorm duurzaam product is met een heel kleine ecologische voetafdruk. Daarenboven blijven alle krachtige eigenschappen van de kurkboom bewaard in het product, waardoor je heel lang plezier hebt van je tas zonder dat je er iets van onderhoud aan moet doen.

Na het looien gaat de kurkstof naar het atelier van Captain Cork in Portugal, ook een familiebedrijf, waar alle ontwerpen van Ina met de hand gemaakt worden en de medewerkers ook een eerlijk loon betaald krijgen.

360° duurzaamheid

Met de verkoop via de webshop maakt Ina het duurzame verhaal van de kurk helemaal mooi af. De tassen worden ingepakt en verzonden door een maatwerkbedrijf. Daar zijn twee dedicated mensen voor Captain Cork aan het werk, die de collectie door en door kennen en meeleven met het product. De pakketjes worden er met liefde gemaakt, en dat voel je als klant.

In de toekomst zal de focus nog meer gaan liggen op e-commerce en wholesale, en op kurk als alternatief voor lederwaren naar bedrijven toe, in de vorm van relatiegeschenken voor klanten of medewerkers. Ina wil bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen helpen om dat ook naar buiten toe te tonen. Hoe doe je dat beter dan met een leuk en nuttig accessoire uit kurk, zoals bijvoorbeeld een laptoptas, portefeuille of pennenzak. Ina staat open voor alle ideeën en werkt graag op maat.

Voor meer informatie over kurk producten als relatiegeschenk kan je contact opnemen met Ina De Quint:

ina.dequint@captaincork.be

www.captaincork.be In de Axudo podcast vertelt Ina nog meer over haar persoonlijke verhaal achter Captain Cork en de Retail School die ze oprichtte om andere ondernemers in de retailsector te helpen. Je kan deze aflevering hier beluisteren.

Blijde intrede van mijn containerkantoor

Net voor Kerstmis beleefde ik spannende dagen. Mijn volgers weten al dat het tuinhuis plaats moest maken voor het containerkantoor van Axudo. Nu de feestdagen en ongewenste coronaperikelen goed en wel achter ons liggen, deel ik graag het ontstaansproces van mijn nieuwe kantoor. Lees je mee?

Idee

Het zaadje plantte ik jaren geleden. Op LinkedIn verscheen een foto van een afgedankte container die een nieuwe bestemming kreeg. Aangezien dat volledig in lijn ligt met Axudo’s missie om bij te dragen aan een circulaire economie, kwam er spontaan een containerkantoor op mijn bucketlist te staan.

Het concept van Container Concepts is geweldig. Het team geeft afgedankte containers uit een ander familiebedrijf een nieuw leven. De containers hebben al een hele wereldreis achter de rug en mogen na een opknapbeurt de rest van hun leven op een vaste standplaats doorbrengen. Het toppunt van circulariteit. Ik begon te dromen …

Noodzaak

Ons huis is niet geschikt om mensen te ontvangen in een professionele context. In combinatie met de voorbije uitdagende jaren werd het steeds duidelijker dat er iets moest veranderen. De bureauruimte in het huis barstte stilaan uit zijn voegen.

Het duurde niet lang of het beeld van het containerkantoor verscheen terug op mijn netvlies. Is dit het moment om mijn droom waar te maken?

Plan

Naar goede gewoonte ging ik op onderzoek uit en verslond ik artikels over het thema. Voor mij was al lang duidelijk dat mijn bedrijf perfect in een container past. Ik koester namelijk niet de ambitie om een groot team aan te sturen. Ik kies ervoor om dicht bij mijn missie te blijven en door te deepscalen grote impact te maken met een klein bedrijf.

Resoluut hakte ik de knoop door. Containerkantoor it is!

Advies

Omdat ik van aanvragen en vergunningen geen kaas gegeten heb, ging ik te rade bij Jean Van De Putte van MijnOmgevingsaanvraag. Hij zocht voor mij een en ander uit. Ons terrein is een hoekperceel in de kanaalzone, waardoor we verplicht waren om een aanvraag in te dienen. Ik was ontzettend blij dat Jean me daarbij hielp en de aanvraagprocedure in goede banen leidde. In juli 2021 kreeg ik dan ook het definitieve bericht dat onze aanvraag was goedgekeurd.

Het concrete plannen kon beginnen.

Circulariteit

Onder het motto ‘practice what you preach’ belandde het tuinhuis niet op de brandstapel of het containerpark. We boden het tweedehands te koop aan. Een enthousiaste jongeman gaf het een tweede leven als man cave voor hem en zijn vrienden.

Voor mijn nieuwe werkplek zocht ik zoveel mogelijk circulaire materialen. Zo gebruikten we toonzaalramen die anders op de afvalberg zouden belanden. Voor de vloerbekleding tikten we een restpartij vinlyvloer o[VVCT1] p de kop bij AWP, het bedrijf van mijn schoonbroer. Voor de binneninrichting deed ik een beroep op Katrien De Keyser van Studio KOMPAS. Katrien is binnenhuisarchitecte met focus op circulariteit. Ze gaat voor mij op zoek naar meubels die het plaatje compleet maken. Omdat ik het waardevol vind om reststromen te gebruiken, gaf ik voor mijn kantoor de voorkeur aan tweedehandsmeubelen. Maar Katrien werkt ook met op maat gemaakt meubilair van gerecycleerde en duurzame materialen. Ik hou jullie up-to-date over het resultaat. Eerst staan er me nog enkele knopen te wachten. Eens ik die heb doorgehakt, laat ik jullie graag meegenieten van mijn keuzes en beslissingen.

Duurzaamheid

Een beetje ongerust zag ik op tegen de grondwerken die bij zo’n aanpassing komen kijken. Bang dat onze tuin in een ravage zou veranderen. Maar Flor Verschaeren van Woonverbetering werkt enorm duurzaam. Hij recupereert zoveel mogelijk materiaal en heeft respect voor de bestaande tuin. Zijn team bereidde ons terrein zo goed mogelijk voor op de komst van mijn nieuwe kantoor.

Dat we voor de container geen extra grondplaat hoefden te voorzien, klonk als muziek in mijn oren. Zo blijft de verhardingsgraad van onze tuin dezelfde, zodat het regenwater nog altijd even goed zijn weg vindt in de grond.

Tromgeroffel

Net voor kerst 2021 zette een kraan het containerkantoor neer op de betonblokken en de betonplaat van het vroegere tuinhuis. Spectaculair en ontzettend spannend.

Toekomst

Ik heb nog wel enkele plannen voor mijn container. Zo komt er binnenkort een groendak en plaatsen we extra zonnepanelen met een batterij om mijn kantoor van energie te voorzien. Ook droom ik al lang van een moswand of -kader. To be continued …

Voldoening

Mijn containerkantoor is een feit. Pas nu besef ik hoe hoognodig het was. Voor mijn mentaal welzijn en voor mijn omgeving (lees: kinderen). Ik hoef geen getuige te zijn van elke stribbeling tussen broer en zus. Het kantoor in de tuin bezorgt me een mooie scheiding tussen werk en privé. Het is een verademing. Ik ervaar rust en kan me veel beter concentreren.

Dus ja, sinds het nieuwe jaar steek ik met plezier de sleutel in het slot en stap ik enthousiast mijn container in voor een inspirerende, ongestoorde werkdag. ’s Avonds sluit ik de deur, laat ik het werk letterlijk achter me en wandel ik door de tuin naar huis. Tijd voor qualitytime met de kinderen. Een echte aanrader.

Bevalt het idee van een containerkantoor je? Wil je graag meer weten over mijn tuinkantoor? Plan nu een digitale koffie in, ik kijk er al naar uit.

Jocelijn


Een duurzame klantenrelatie is de hoogste prioriteit bij Officenter

Officenter startte zo’n 10 jaar geleden als hobbyproject voor Christa Jouck en zeven vrienden. Ondertussen is er een Officenter op 14 verschillende locaties. Freelancers, KMO’s en grotere bedrijven vinden er een professionele business- en werkomgeving die duurzaamheid ademt. Niet alleen op vlak van impact op het milieu maar ook met het oog op duurzame relaties met klanten en medewerkers.

Christa Jouck is als gedelegeerd bestuurder en algemeen directeur de drijvende kracht achter Officenter. Vanaf dag 1 lag de focus voor haar op klantentevredenheid. Christa heeft nog nog nooit nee gezegd tegen een klant. De medewerkers doen alles voor de klanten en ze doen dat meteen. Bedrijven zeggen vaak dat ze dat doen, bij Officenter gebeurt het ook echt.

De lat voor de medewerkers ligt heel hoog, er wordt veel van hen gevraagd maar ze krijgen er ook veel voor terug. Officenter gaat niet alleen voor duurzame relaties met de klanten, maar ook met de medewerkers.

Het begint met het aannemen van de juiste mensen. Christa is fan van het principe ‘hire for attitude and train for skills’. Ze zoekt naar echte ‘Officenter mensen’ die er graag komen werken en die een engagement willen aangaan om 5 jaar te blijven. Een langetermijnrelatie met de medewerkers draagt bij tot een langetermijnrelatie met de klanten.

Doordat er niet elke week iemand anders aan de receptie zit is het mogelijk om echt een band op te bouwen met de klanten. Dat is leuk voor beide partijen.

Er is ook een cao 90 bonus gekoppeld aan het resultaat van de hele vestiging. De medewerkers kunnen er alleen maar samen voor zorgen dat ze de bonus behalen en dat creëert een hele goede teamspirit op iedere locatie. Niemand is de baas en iedereen heeft maar één taak: zorgen dat de klant tevreden is.

Een leuke werkomgeving voor klanten en medewerkers

De focus op klantgerichtheid en duurzame relaties uit zich ook in andere zaken, zoals de faciliteiten die Officenter aanbiedt en de gebouwen zelf.

Voor de locaties worden oude kantoorgebouwen gekocht en gerenoveerd. Officenter maakt ze terug mooi en hip én duurzaam. Voor Christa heeft het geen zin om nog meer ruimte in te nemen met een nieuwbouw als er zoveel leegstand is.

De prijs is overal hetzelfde en men krijgt ook exact hetzelfde: parking, visibiliteit, alle faciliteiten en dezelfde dienstverlening.

Christa wil de klanten volledig ontzorgen. Er is een strijkdienst, er zijn gratis fietsen om even een boodschap te doen, er is een bistro en lounge waar je kan netwerken en af en toe zijn er stoelmassages.

De medewerkers krijgen dezelfde behandeling als de klanten en kunnen dus ook van deze faciliteiten gebruik maken.

Door de focus op lange termijn ontstaan er veel synergieën tussen de verschillende bedrijven die bij Officenter werken. Je doet net iets meer voor elkaar als je elkaar vaak tegenkomt en buren bent. Christa is zelf ook klant bij al haar klanten en samenwerkingen worden actief gepromoot door het creëren van een community.

Officenter geeft een magazine uit over alle vestigingen heen waarin alle klanten gratis aan het woord kunnen komen en hun bedrijf kunnen voorstellen. Er is ook Officenter Connect, een interne Facebook, een benefits systeem met personeelskortingen van en voor alle klanten en een welzijnsproject rond weerbaar, vitaal en gezond werken. Ook dit is er voor de klanten en voor de medewerkers, want het is belangrijk dat iedereen zich goed voelt bij Officenter.

De hoge klantentevredenheidscores (89% in 2021) bewijzen dat het werkt!

Luister naar het volledige verhaal van Christa en Officenter in de podcast.

Hoe chocolade en duurzaamheid wél hand in hand kunnen gaan

Chocolade, wie houdt er niet van? Maar chocolade heeft een moeilijke bijsmaak, figuurlijk dan. Want chocolade en duurzaamheid gaan niet altijd samen… De sector heeft nog met heel wat kinderarbeid en moderne slavernij te kampen. Peter Messely, eigenaar van Inspirations Belgium, neemt daarin actie! Waarom en hoe? Dat lees je in deze blog.

Peter Messely, Chocolatier

Peter is sinds 2004 bezig met beleving rond chocolade. Hij wil medewerkers en klanten van bedrijven inspireren en verbinden met chocolade en zo een fijne en leuke sfeer in een bedrijf brengen. Hij laat teams connecteren via uitdagende teambuilding activiteiten. Zo heeft hij bijvoorbeeld al eens het atomium nagebouwd in chocolade.

Omwille van corona vielen alle live events weg. Peter ging op zoek naar een alternatief om mensen alsnog te laten verbinden met chocolade. Eén van zijn klanten gaf hem het idee om iets online te gaan doen: een degustatiebox die opgestuurd wordt, gekoppeld aan een online degustatie workshop.

Duurzaamheidsfactor 4

Peter had de wens om daar ook de factor duurzaamheid aan toe te voegen. Als mens en ondernemer is hij er van overtuigd dat een bedrijf zijn profit nodig heeft om iets terug te doen voor de maatschappij en het milieu. Bij de iChoc experience zien we dat naar boven komen in vier dimensies.

De iChoc box draait niet alleen om de smaak, maar brengt ook het verhaal van chocoladeproducenten, klein en groot, van over de hele wereld.

De ingrediënten voor de chocolade zelf komen van bij de beste leveranciers.

Vandaag kan je niet anders dan er voor zorgen dat kinderarbeid en slavernij gebannen wordt van je plantage. Bijkomend zorgen Peter’s leveranciers er voor dat de lokale boeren goed betaald worden, dat ze goed ondersteund worden in het hele proces, en dat ze een goede work-life balance hebben.

Daarenboven wordt de volledige iChoc box lokaal verpakt en behandeld in een maatwerkbedrijf, door mensen met een mentale of fysieke handicap. Zij kennen het verhaal en weten dat ze bijdragen aan het planten van cacaobomen in Peru. Daardoor hebben ook zij meer zin en waarde in het werk dat ze doen.

Om nog een stapje verder te gaan, plant Peter per 50 verkochte boxen ism Go Forest 10 cacaobomen in het regenwoud in Peru. Niet op plantages, maar echt middenin het regenwoud. Na 4 à 5 jaar geven die cacaobomen vruchten, die men schenkt aan de lokale boeren, die er op hun beurt handel mee kunnen drijven.

Peter is ook lid van TWS Projects, een organisatie die in België duurzame projecten ondersteunt, samen met ondernemers. Ondernemers gebruiken lokaal hun winst om sociale projecten in hun nabije omgeving financieel te gaan ondersteunen. Ze verbinden hun naam aan deze projecten en laten zo zien wat ze belangrijk vinden.

Met het einde van het jaar in aantocht is de iChoc box een leuke cadeautip voor een digitale en duurzame beleving . Je kan de box bestellen via www.ichoc.be

Luister ook naar het volledige verhaal van Peter Messely in deze podcast episode.

Hoe je CO2 bespaart én winst maakt dankzij een energiecoöperatie

CO2 verlagende acties doen, lokaal in de buurt, en daar buurtbewoners bij betrekken. Danny Gladines droomde er al 15 jaar van. En nu is er Zonnewind, een energiecoöperatie waarmee hij die droom waarheid maakt. Hoe dat allemaal in zijn werk gegaan is? Dat lees je in deze blog.

Team Zonnewind (Danny Gladines, rechts) (Foto: Illias Teirlinck)

Danny Gladines is de zaakvoerder van Qframe, een bedrijf dat maatwerk software ontwikkelt. Zij waren eerder al aan het woord in deze podcast episode.

Naast zijn job bij Qframe is Danny een mens die doordrongen is van het duurzame gedachtegoed, zich heel bewust is van de klimaatcrisis en op pad om daaromtrent iets te doen. Eén van de initiatieven waar hij zijn schouders onder zet is Zonnewind. Een energiecoöperatie die met investeringen van burgers, gewone mensen zoals jij en ik dus, duurzame projecten uitvoert rond besparing op energieverbruik of het opwekken van duurzame energie.

Klein beginnen

Samen met een aantal vrienden ligt Danny al 15 jaar wakker van de klimaatcrisis. Ze lieten zich inspireren door Ecopower, een vroege voorloper van de energiecoöperaties in Vlaanderen, die al sinds 1991 met dit concept bezig zijn. Zij bouwen windmolens. Prachtig, maar te groots voor drie vrienden uit Zandhoven.

Na lang nadenken, veel discussies en gesprekken met veel verschillende mensen, en ideeën die bleven sudderen, kwam alles in 2013-2014 in een stroomversnelling. Bij een bezoek aan ‘HIER opgewekt’ – een beurs in Nederland waar alle Nederlandse energiecoöperaties bij elkaar komen – vielen voor Danny de puzzelstukjes in elkaar. Dat was start van het verhaal van Zonnewind. Onze noorderburen inspireerden hen over de haalbaarheid van het concept en zetten hen aan tot actie!

Samen met de gemeente…

De eerste stap was de gemeente betrekken, want een belangrijk aspect van een energiecoöperatie is om lokaal actie te nemen.

De gemeenten zijn vaak zeer enthousiast als er coöperaties ontstaan. Ze zijn zich bewust van het klimaatprobleem en willen daar iets aan doen. De meeste hebben ook het Europese burgemeestersconvenant ondertekend, waarmee ze een engagement aangaan om actie te nemen.

Ook Zandhoven heeft dit convenant ondertekend, dus Zonnewind was een welkome partner voor de gemeente. Veel gemeenten willen iets doen, maar hebben de middelen niet: samenwerken met een energiecoöperatie is dan een win-win. De energiecoöperatie werkt met vrijwilligers die tijd hebben om acties en projecten op te zetten. Bijkomend worden de inwoners van de gemeente op een positieve manier betrokken bij het toch wel dramatische klimaat verhaal.

… én met de burgers

De koppeling met CO2 is puur wetenschap, fysica en chemie, dat heeft zelfs niets te maken met politiek. We moeten met z’n allen iets doen. Een energiecoöperatie is een hele leuke manier om zelf iets te doen, die zelfs meer opbrengt dan enkel CO2 besparing, want burgers die investeren krijgen elk jaar een dividend uitbetaald.

De tweede stap was dus mensen samenbrengen en hen laten nadenken en praten rond ideeën voor concrete acties. Tijdens de ‘energie cafés’ in het dorp zocht men draagvlak bij de lokale bevolking en raakten mensen geïnspireerd en gemotiveerd om mee te doen.

Zo ging Zonnewind in 2016 officieel van start met een 20-tal vrijwilligers. Ondertussen zijn er een 30-tal projecten succesvol afgerond voor lokale bedrijven en besturen. Zonnewind focust vooral op het plaatsen van zonnepanelen en ‘verledding’, het ombouwen van verlichting naar led verlichting.

Het is een arbeids- en tijdsintensieve hobby. Om zo veel mogelijk return uit de kostbare vrije tijd van de vrijwilligers te halen, niet financieel maar CO2 besparend, is het belangrijk om de juiste projecten te kiezen. Vandaar de keuze om te werken voor lokale bedrijven en besturen. Zonnewind installeerde bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak van het sportcomplex in Zandhoven. Een grote dakoppervlakte, dus veel return! De gemeente haalt er voordeel uit in termen van minder energiekosten voor de sporthal. De coöperanten van Zonnewind krijgen hun rendement. Iedereen wint!

Sinds kort heeft Zonnewind naast vrijwilligers ook 1,6 FTE op de payroll. Dat maakt het mogelijk om ook meer tijdsintensieve projecten voor burgers te gaan doen, bijvoorbeeld BENOvatie projecten. Dat is de volgende stap voor Zonnewind.

Daarenboven zijn ze heel erg ambitieus en  onderzoeken ze nu ook de mogelijkheid om alsnog voor de bouw van windmolens te gaan!

Ben je geïnspireerd door het verhaal van Danny en wil je meer horen? Luister dan ook naar de podcast.

Op dit moment zijn er 36 energiecoöperaties in België. Als je weet dat er 581 gemeenten zijn, dan zie je dat er nog potentieel is.

Wil je zelf ook actie nemen? Dat kan op een laagdrempelige manier: waarom niet investeren in een energie coöperatie?

De oprichting van een coöperatie is altijd gelinkt aan een gemeente. Investeren kan je in gelijk welke coöperatie, onafhankelijk van waar je woont.De enige regel voor investeerders is dat elke burger maximaal 5000 euro kan investeren.

Daarnaast, kan je ook altijd meewerken aan het oprichten van een energiecoöperatie, ga zeker eens horen bij je gemeente!

Bekijk hier de lijst van energiecoöperaties en de website van de overkoepelende organisatie REScoop Vlaanderen (of REScoop Wallonië).

Een bedrijf dat helemaal om geld draait, maar niet om winst. Hoe zit dat?

Duurzaam ondernemen gaat over de balans tussen de 3 P’s: People, Planet en Profit. Hoe rijm je dat met een bedrijf als “Uw Geldarchitect”?

Als financieel coach voor ambitieuze ondernemers en beslissingnemers die streven naar financiële ontzorging heeft Tom Horemans een duidelijke missie. Een missie die op het eerste zicht misschien niet zo gericht is op andere dimensies dan het financiële. Maar is dat wel zo?

Tom Horemans, Uw Geldarchitect

Tom is de bezieler van “Uw Geldarchitect” en ik leerde hem vooral kennen als een man met waarden die werkt vanuit een duurzame insteek.

Vanuit 20 jaar ervaring als bankier creëerde hij een bedrijf dat financiële coaching beschikbaar wil maken voor iedereen. Hij werkt vanuit Ranst in de provincie Antwerpen, maar zijn ambitie is om het team uit te breiden met een Geldarchitect in elke provincie.

Daarnaast werkt Tom ook samen met een uitgebreid ecosysteem van andere dienstverleners zoals verzekeringsmakelaars, bankiers, … en evengoed een rouw-en verliescoach, een business coach, …

Dat is past binnen zijn visie om steeds het totaalplaatje van de coachee te bekijken. Hij ziet de pijnpunten, in de financiële huishouding maar ook inzake organisatie, leadership, duurzaamheid, … Wanneer van toepassing zal Tom dan ook mensen doorverwijzen naar andere dienstverleners die expert zijn in hun vak.

Anders en beter met een duidelijk stappenplan

Het is een bewuste keuze om klanten coachees te noemen. Mensen hebben nood aan iemand die onafhankelijk mee over de schouder kijkt, die een spiegel voorhoudt op een open manier zonder te verkopen. Tom geeft suggesties voor hoe het anders en beter kan en verwijst door indien nodig.

“Uw Geldarchitect” engageert zich om mensen te helpen met een financieel plan. De coachees krijgen een stappenplan dat een financieel tastbare meerwaarde oplevert. Tom brengt de coachee in de actie, maar hij of zij pakt het daarna wel zelf op. Zo bewaart hij de onafhankelijkheid.

Deze duurzame aanpakmet een concreet stappenplan geeft een langetermijnvisie en zorgt ervoor dat de coachees zelf verder kunnen. Ze zijn niet afhankelijk van de coach.

Daarenboven is “Uw Geldarchitect” niet geldgedreven. In tegenstelling tot wat de bedrijfsnaam misschien laat vermoeden. De tarieven worden bewust laagdrempelig gehouden om iedereen toe te laten om in coaching te komen.

Allereerst geldtvoor alle klanten het ‘no cure no pay’ principe. Als de beloofde financieel tastbare meerwaarde er niet is, moet het traject niet betaald worden.

Daarnaast biedt Tom vijf keer per jaar een gratis coachingstraject aan, aan iemand die het echt nodig heeft, maar de financiële middelen niet heeft.

Ook inhoudelijk is een traject bij Tom voor iedereen toegankelijk. Het stappenplan geeft structuur en houvast gecombineerd met kennis en kunde op maat van de coachee. Iedereen kan er mee aan de slag.

Tom wil zorgen voor financiële ontzorging én opvoeding, mensen mondig maken als het over geld gaat, en inzicht geven in wat nodig is om financieel gezond te zijn. Het stappenplan moet iedereen goesting doen krijgen om het uit te voeren én om zonder schroom met de boekhouder, bankier of verzekeringsmakelaar te gaan spreken.

Tom is een ondernemer die een winstgevend bedrijf combineert met een hoger doel. Hij empowert mensen om hun eigen financiële situatie in de hand te nemen en hun financiële toekomst veilig te stellen.

Een mooi en verrassend voorbeeld van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Ben je geïnspireerd? Luister dan naar het volledige verhaal van Tom in deze podcast episode.

Duurzaam bouwen, ondernemen en samenwerken in ’t Velt

Vijf jaar geleden ging Anja Coppin op zoek naar een tijdelijke kantoorruimte voor haar boekhoudkantoor. Dat leidde tot ‘t Velt. Een innovatief en duurzaam business center in Veldegem. Niet alleen in de architectuur en de inrichting van het gebouw is duurzaamheid een belangrijke factor, ook in de samenwerking tussen de medewerkers en de co-workers, en in de relaties met de klanten. Je leest het verhaal van Anja in deze blog.

Anja is zaakvoerder van Boekhoudkantoor A. Coppin & Partners en daarnaast ook eigenaar en bezieler van business center ‘t Velt in het West-Vlaamse Veldegem. Een inspirerende co-workingspace waar je flexibel kan (net)werken en ook ruimtes voor opleidingen, vergaderingen of evenementen kan huren.

Het verhaal van ‘t Velt begon vijf jaar geleden met een lange zoektocht naar een tijdelijk kantoor voor het accountantskantoor, die eindigde met de aankoop van een bouwgrond.

Omdat grond schaars is, vond Anja het belangrijk om deze optimaal te gebruiken. Niet alleen voor haar eigen kantoor, het moest een inspirerende werkomgeving worden waar je ervaringen en contacten uitwisselt met andere professionals.

Kleine ingrepen, grote impact

De inspiratie voor het gebouw kwam er tijdens een trip naar Kopenhagen. Daar bezocht Anja een aantal innovatieve start-ups en volgde ze een opleiding bij het Institue for Future Studies. Ze leerde er denken in de toekomst, trends waarnemen op lange termijn en deze vertalen naar het eigen bedrijf. Die inzichten en kennis nam ze mee terug naar België om zoveel mogelijk te integreren in haar nieuwbouw.

Een belangrijke factor in duurzaam bouwen is ecologie. Anja koos voor geothermie, waarbij warmte uit de grond gehaald wordt en in het gebouw verspreid wordt via vloerverwarming, gecombineerd met zonnepanelen die zorgen voor energie.

Daarnaast maken een aantal andere kleine ingrepen een groot impact:

  • Er is LED-verlichting met sensoren zodat niemand kan vergeten het licht uit te doen.
  • Afval wordt zoveel mogelijk vermeden. PMD is bijvoorbeeld uit den boze. Er wordt alleen drank in glazen flessen gekocht bij lokale handelaars.
  • Drinkwater komt uit de Quooker kranen met CUBE, er is dus altijd meteen koud, warm of kokend water, en zelfs bruisend water.
  • Informatie wordt verspreid via digitale schermen.
  • Op de parking zijn er laadpalen voor elektrische wagens én er is een fietsenberging met oplaadpunten voor elektrische fietsen.

Anja maakt niet alleen het verschil met het gebouw. Duurzame relaties zijn minstens even belangrijk voor haar. In dit boekhoudkantoor kijken ze niet alleen naar de cijfertjes. Er is een duurzaam en lokaal HR-beleid met aandacht voor work-life balans en persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers, klantentevredenheid is een prioriteit en een andere belangrijke waarde is loyauteit, onderling en naar de klanten.

Door al deze inspanningen trekt ‘t Velt een publiek aan dat hier belang aan hecht. En dat is een troef die ze terecht uitspelen.

Wie zelf eens een kijkje wil nemen om inspiratie op te doen rond duurzaam bouwen en werken, is welkom in Veldegem of kan op de website een 360° virtuele tour van het gebouw volgen.

Luister ook naar de podcast met Anja om het volledige verhaal te ontdekken.