Blog Origineel

Duurzaam ondernemen over de landsgrenzen heen

De boekhoudsector wordt door veel mensen niet gezien als de meest sexy sector, maar niets is minder waar. Het is een sector met veel uitdagingen en met veel impact op bedrijven en ondernemers. Een sector ook waar er nood is aan samenwerking en leren van elkaar. Dat zeggen ook Steven Decorte, oprichter en zaakvoerder van Dfisc, en Dirk-Jan de Jeu, oprichter en CEO van MKBTR. Beide heren zijn actief in de accountancy sector. De ene in België, de andere in Nederland. Ze leerden elkaar 10 jaar geleden kennen op een Accountancy Bootcamp, raakten bevriend, en gingen daarna ook samenwerken. Hoe en waarom? Dat lees je in deze blog.

Ondernemen en zakendoen stopt niet aan de landsgrenzen, zoals Steven zo mooi zegt. Voor Vlamingen is Nederland vaak de eerste logische plek als ze over de grens willen groeien. En omgekeerd geldt dat ook. Nederland is heel dichtbij, geografisch en we delen grotendeels ook dezelfde waarden, maar staat tegelijkertijd qua wetgeving en regelgeving ook heel ver af van België. Het is en blijft toch een ander land met andere fiscale en economische gebruiken. Daarom is het nuttig om ook als boekhoudkantoor proactief samen te werken.

De basis van de samenwerking is een toevallige vriendschap tussen twee mensen die dezelfde visie op het leven hebben, maar ook de visie en missie van Dfisc en MKBTR matcht met elkaar. Dat is noodzakelijk om een duurzame samenwerking mogelijk te maken. Het zijn immers niet alleen Steven en Dirk-Jan die samenwerken, ook hun respectievelijke teams. Vooral op het vlak van fiscaliteit, want dat is waar onze klanten het vaakst vragen over hebben. Bijvoorbeeld als een bedrijf een tweede vestiging wil openen over de grens, of als de zaakvoerder een vakantiehuis wil kopen, of het bedrijf heeft een webshop dat over de landsgrenzen levert.

Meer dan alleen werk

De samenwerking zorgt er niet alleen voor dat beiden kantoren een betere service aan hun klanten kunnen bieden. Net zoals in België zijn er in Nederland grote personeelstekorten in de sector. Door internationaal samen te werken kunnen Dfisc en MKBTR zich ook onderscheiden op de arbeidsmarkt.

Beiden onderhouden goede relaties met de opleidingsinstellingen en met de studenten. Daarnaast zorgen ze voor een goed verhaal. Want je zit als accountant nu eenmaal in een keurslijf van vaste taken en deadlines, maar er is meer dan dat. Beide kantoren zetten niet alleen in op de cijfers van hun klanten. Ze kijken naast de financiën en fiscaliteit ook naar de mens achter de ondernemer en naar de dromen die deze heeft. Dat zorgt voor veel meer zingeving in het werk van de boekhouder.

Steven en Dirk-Jan geloven ook niet in functieniveaus of titels. Ze vertrekken vooral vanuit de sterkte van de medewerkers, en welke taken of klanten energie geven. Daarbij is groei zeer mooi en leuk, maar geen must. Waar men voorheen erg dacht in functies en het beklimmen van de ladder, gaat het nu meer over werken vanuit rollen en gaat de groei voor de ene in de breedte en voor de andere in de diepte.

Er is ook meer dan alleen werk. Medewerkers krijgen de ruimte voor een gezonde work/life balance. Alleen zo kan er sprake zijn van een duurzaam personeelsbeleid. Dat is waar zowel Dfisc als MKBTR voor staan: duurzame samenwerking, duurzame klantrelaties, en duurzaam personeelsbeleid.

Kortom: duurzaam ondernemen.

Luister ook naar de podcast waarin Steven en Dirk-Jan nog uitgebreider vertellen over hun samenwerking en duurzaam ondernemen.

Op de Fairtrade koffie bij Idé Coffee Systems

De koffie industrie is niet altijd een toonbeeld voor duurzaamheid. Koffieplantages hebben niet altijd de beste naam en koffie komt sowieso uit een ver land, op een boot, dus dat zorgt voor heel wat CO2 uitstoot. Bij Idé Coffee Systems zijn ze zich heel bewust van de impact die de sector maakt en proberen ze daar met allerlei initiatieven iets aan te doen. Leny Peleman, marketingverantwoordelijke van het bedrijf, legt ons uit wat duurzaam ondernemen concreet betekent bij Idé Coffee Systems.

Leny heeft een grote passie voor koffie, ze drinkt het de hele dag door en droomt van een eigen koffiebar. Maar tot het zover is, combineert ze die passie voor koffie met die voor marketing en duurzaamheid in een job als marketingverantwoordelijke in een bedrijf dat niet alleen koffie produceert, maar alles wat er nodig is bij die koffie. Van koffiemachines, tot vaatwastabletten, tot de koekjes en de melk.

Duurzaamheid bij Idé Coffee is iets wat gegroeid is doorheen de jaren. Sinds 2004 zijn ze verdeler van Fairtrade Original koffie en sinds 2014 zelfs de enige B2B-verdeler in België.

Fairtrade houdt in dat er audits zijn op de werkomstandigheden bij de boeren op de koffieplantages. Is er voldoende werkgelegenheid, krijgen ze een eerlijk loon, … dergelijke zaken.

Community coffee

Door Fairtrade koffie aan te bieden nemen ze al een stukje van de niet zo duurzame impact van de koffie industrie weg. Maar er zijn nog veel meer acties die kunnen bijdragen tot het verkleinen van hun voetafdruk.

De grote droom van CEO Geert Windels is een “community coffee” op de markt brengen. Dat is een koffie die in samenwerking met één boer gemaakt wordt, in een duurzame één-op-één relatie. Maar dat is een plan voor de lange termijn.

Op korte termijn willen ze de niet-strategische producten verduurzamen, bvb de vaatwastabletten en de snoepjes bij de koffie. Het is makkelijker om de klanten daarmee te overtuigen om mee te gaan in het duurzame verhaal. Biinnenkort zal je bij Idé Coffee Systems ook een refurbished koffiemachine kunnen aanschaffen.

Scoren met smaak

Het uiteindelijke doel is om het hele gamma van ongeveer 4500 producten te verduurzamen en ook nog enkel de duurzame community koffie aan te bieden. Op dit moment bieden ze ook nog andere koffie aan omdat de markt dat vraagt, maar op termijn zal er geen keuze meer zijn. Leny is ervan overtuigd dat als ze kunnen scoren met kwaliteit en smaak, de klanten bereid zullen zijn om iets meer te betalen voor een duurzaam kopje koffie. De smaak is dan ook de grootste uitdaging bij het verduurzamen van de koffie.

Inspireren en verbinden

Naast het ontwikkelen van een eigen duurzaam gamma, willen ze ook andere bedrijven inspireren om hiermee aan de slag te gaan. En dat doen ze met de Idé Coffee Mornings: ontbijtsessies voor zaakvoerders rond duurzame topics waarbij er ook ruimte is om te netwerken. Door deze topics heel praktisch te bespreken, maken ze duurzaam ondernemen tastbaar en concreet.

Wil je ook eens deelnemen aan zo’n Idé Coffee Morning en van de duurzame vibe proeven, dan kan je inschrijven via de website. Helemaal onderaan de Diensten pagina vind je de eerstvolgende data.
 

Luister zeker ook naar de podcast met Leny Peleman, daarin vertelt ze nog veel meer over de duurzame initiatieven in het bedrijf en in haar dagdagelijkse leven.

Op weg naar een zero waste organisatie

Bij EcoSmart, een dochterbedrijf van Renewi, zijn ze een beetje rare vogels. Een afvalbedrijf dat zoveel mogelijk afval wil vermijden… Dat klopt op het eerste zicht niet helemaal. Maar toch is dit de doelstelling van het bedrijf. Ze begeleiden grote organisaties die afval willen gaan verduurzamen. Afvalexpert Wouter Tack legt uit hoe dat precies in zijn werk gaat.

Wouter is gepassioneerd door afval, en dan vooral het reduceren van afval. Als afvalexpert begeleidt hij grote organisaties om afval te vermijden en het restafval dat er onvermijdelijk nog is duurzaam te verwerken.

De meeste bedrijven zijn zelf vragende partij. Niet alleen omdat het door de Vlaamse regering opgelegd wordt in wetgeving die ze moeten volgen, ze zijn echt wel bereid tot actie om hun milieu impact – en daarmee ook hun kosten – te verlagen. Het gaat ook over imago. Geen enkel bedrijf wil gekend zijn als vervuiler.

De gemakkelijke oplossing van 1 vuilbakje onder elk bureau en alles samen in 1 container gooien aan de achterkant van het gebouw is niet meer van deze tijd. EcoSmart wil er aan de voorkant al voor zorgen dat afval duurzaam verwerkt wordt. Bij alles wat wordt weggegooid gaan ze kijken of daar iets nieuw mee gedaan kan worden. Zo wordt afval opnieuw een grondstof. Een belangrijke voorwaarde om dit te realiseren, is dat alles correct in de container wordt geworpen. Daarvoor heeft Wouter een stappenplan.

Stap 1: nulmeting en SMART-doelen

Alles begint met een afvalscan. Waar staat de organisatie vandaag? Hoe wordt er al gesorteerd? Hoeveel procent restafval is er nog? Op basis daarvan worden er doelen geformuleerd om dat percentage te laten dalen.

Stap 2: de inrichting van het kantoor en het inkoopbeleid

De vuilbakjes bij het bureau worden vervangen door afvaleilanden op strategische plekken op de werkvloer. Er wordt niet alleen gekeken naar de praktische kant, maar ook naar het esthetische aspect.

De afvaleilanden worden zo geplaatst dat alle medewerkers makkelijk de weg vinden. Het mag er niet vies of vuil zijn en ze moeten mooi integreren in het kantoor. De aanduidingen voor het sorteren zijn duidelijk en in de stijl van het bedrijf.

Ook de mogelijkheden om te sorteren en afval te vermijden bij de bron worden bekeken. Bvb. door met leveranciers over duurzame alternatieven te spreken.

Stap 3: dagelijkse opvolging en rapportage

Een afvalexpert volgt dagelijks alle afvalstromen op in het bedrijf, kijkt of er juist gesorteerd is en weegt elke container. Dat komt in een online rapportage die toegankelijk is voor het bedrijf.

Stap 4: awareness campagnes en opleiding

Om echt tot zero waste te komen is het essentieel dat de medewerkers zich achter de doelstelling zetten. Een belangrijk onderdeel van elk project is bewustwording en opleiding. Daar wordt veel aandacht aan besteed. Ook aan de weerstand die er misschien is. Wouter ziet dat als een uitdaging, want veel weerstand is een teken dat er veel veranderd kan worden.

Een mooi neveneffect is dat de medewerkers vaak thuis ook aan de slag gaan met afval vermijden, sorteren en recycleren.

Stap 5: afval wordt opnieuw grondstof

Wanneer alles aan de voorkant correct in de verschillende containers is geworpen, dan kan het aan de achterkant ook correct verwerkt worden. En ook hier zorgt EcoSmart ervoor dat dit op een duurzame manier gebeurt. Het afval wordt bvb. getransporteerd met elektrische vrachtwagens.

Bij de afvalverwerking is er nog altijd CO2 uitstoot maar het wordt tot een minimum beperkt. Om een voorbeeld te geven: bij het inzamelen van papier en karton en dit recycleren tot nieuw papier is er veel minder uitstoot dan bij het kappen van bomen om nieuw papier te maken. En het is ook nog eens goed voor de planeet dat die boom blijft staan. Win win dus.

In heel wat bedrijven slaagt men er op deze manier in om het restafval te verlagen tot 20%.

En zelfs zero waste is haalbaar. Nestlé bewijst het als eerste bedrijf in België. In september zullen zij officieel het certificaat krijgen van een onafhankelijk bureau.

Word jouw bedrijf de volgende zero waste organisatie?

In de Axudo podcast geeft Wouter nog meer tips om afval te vermijden, thuis en op kantoor.

Je kan deze aflevering hier beluisteren.

Een zetel met een verhaal…

Wie mij kent, weet dat ik al mijn keuzes aftoets aan de duurzaamheid ervan. Ik streef ernaar om zo verantwoord en circulair mogelijk om te gaan met materialen. Zo ging ik ook tewerk bij de inrichting van mijn containerkantoor. Sinds kort pronkt er namelijk een buitengewoon meubel in mijn werkplek.

Het zeteltje, waar mijn papa altijd in zat, was oorspronkelijk van mijn grootmoeder. Na haar dood kwam het terecht in mijn ouderlijk huis. Maar nu ook mijn papa ons verliet, staat het hier bij mij. Een mooi stuk. Maar na al die jaren zag het er ietwat verwaaid uit. Toch verdiende het een ereplaats in mijn kantoor. Werk aan de winkel dus …

Katrien De Keyser van Studio KOMPAS, de binnenhuisarchitecte die mijn container hielp inrichten, bracht me in contact met Kim van Oezita. Met haar gouden handen stoffeert Kim oude zetels en maakt ze er opnieuw pareltjes van. Klaar voor een nieuw leven. Tijdens ons eerste gesprek voelde ik het al: dit komt goed, papa’s zeteltje is in goede handen.

Toegegeven, aan handenarbeid hangt een prijskaartje. Maar papa’s aanwezigheid in mijn kantoor en het feit dat zo’n prachtig stuk een nieuw leven krijgt, zijn onbetaalbaar voor mij. Ik vertrouwde het kostbare zeteltje dus toe aan Kim.

Al snel dompelde ze me onder in al haar stoffenboeken. Nooit gedacht, maar ik had een coup de foudre. Ik was op slag verliefd op dat ene stofje van de Spaanse leverancier Gancedo. Mooi, zacht en stijlvol. Ook het verhaal deed me smelten: al 65 jaar produceert het familiebedrijf de meest sublieme stoffen. Mijn keuze stond vast.

Eens Kim van start ging, zag ze dat ook de vering haar beste tijd had gekend. Ze zorgde voor een nieuw kussen en stoffeerde mijn zeteltje met zoveel liefde en vakmanschap.

En dan … le moment suprême. Het nieuwe zeteltje was klaar. Kim deed de poort open en daar stond het. Wat een ontroerend moment! Het oude zeteltje zag er nu hip uit. De nieuwe stof herbergt oude herinneringen en is klaar om er nieuwe te maken. Samen met mij. Kim doopte haar werk spontaan ‘Denis’, naar mijn papa. Een lief gebaar van een zalige madam voor een uniek zeteltje.

Als dat geen betoog is om vaarwel te zeggen tegen de wegwerpeconomie. Duurzame relaties en een andere kijk op materialen en hun leveranciers leveren prachtige partnerships op met even prachtige resultaten.

Je bent jong en je wil… duurzaam ondernemen met Alex en Shannon van Goomyx

Wat maakt dat twee jonge mensen die net afgestudeerd zijn, meteen een eigen bedrijf willen beginnen?
Waarom kiezen ze er bewust niet voor om eerst ervaring op te doen in een bedrijf, maar meteen in het ondernemerschap te springen?
Alex Christiaens en Shannon Goemaere deden het omdat het moeilijk bleek om een job te vinden in een bedrijf dat hun duurzame visie deelt.
Wat ‘de jeugd van tegenwoordig’ dan precies verwacht van een job en hoe belangrijk duurzaamheid is voor jongeren, dat ontdek je verder in deze blog.

Alex en Shannon zijn jonge ondernemers met een missie, die graag samenwerken met klanten met een missie. Tijdens hun studies samen grapten ze al over samen gaan ondernemen. Toen ze afstudeerden gebeurde het ook echt.

Teleurgesteld door de cultuur in veel bedrijven en de mismatch tussen wat er in vacatures geschreven staat en de realiteit, beslisten ze om hun eigen beste werkgever te worden.

Development, design & soul

Het concept van Goomyx is de mix van development, design en soul.

De websites of applicaties die zij maken moeten goed werken, er goed uitzien, en iets bijdragen in de maatschappij.

Alex en Shannon werken graag samen met – niet voor – klanten uit de zorgsector, het onderwijs, vzw’s of bedrijven met een missie. Met hun applicaties willen ze de wereld van morgen net iets beter maken dan die van vandaag. Hoe mooi is dat!

Tijdens hun studies werkten ze al vaak samen aan projecten. Dat ging zo vlot en makkelijk dat ze grapten over samen een bedrijf opstarten. Maar toen ze afstudeerden gingen ze toch maar ‘zoals het hoort’ solliciteren in bedrijven. Dat ging minder vlot en makkelijk…

Er wordt vanalles gezegd in vacatures wat niet overeenstemt met de realiteit. In grote bedrijven roept men vaak over flexibele uren en vlakke structuren. Maar de eerste die je ziet is de manager van de manager van de manager en als je geluk hebt, mag je hem met de voornaam aanspreken. De flexibele uren blijken ook vaak een loze belofte, in de praktijk wordt er wel nog vaak verwacht dat iedereen van 9 tot 5 werkt, en liefst met nog wat extra overuren erbij.

(Niet) wat jongeren willen

Ook de jongere generatie is zoekend naar een goede work-life balance, zelfs al wonen ze nog thuis en hebben ze nog geen gezin. Ze hebben wel een sociaal leven en dat is net zo belangrijk als hun job.

Jongeren willen bijdragen aan ‘the bigger picture’, als deel van een team en met erkenning voor hun werk. Ze willen impact maken. Daarbij zijn authenticiteit en duurzaamheid van groot belang. Een hoog loon is bijzaak.

“We willen dat de wereld van morgen net iets beter is dan die van vandaag.”

Volledig duurzaam leven is als jongere vaak nog een uitdaging. Alex en Shannon merken dat veel leeftijdgenoten er net zoals zij wel bewust over nadenken. Sorteren, verspilling vermijden, 2de hands kleding dragen, … Het zijn kleine dingen die je in het dagelijks werk en leven makkelijk kan doen. Grotere zaken, zoals bijvoorbeeld het aankopen van een elektrische wagen, zijn vanwege de hoge prijzen nog niet haalbaar, maar de wil is er wel.

Als je daar als werkgever op kan inspelen, met focus op authenticiteit en duurzaamheid, dan kan je de war for talent misschien wel winnen. Al is het natuurlijk ook super knap dat jonge mensen zoals Alex en Shannon gewoon zelf hun eigen ding gaan doen en hun legacy achterlaten met een eigen bedrijf. Wil je nog meer weten over de projecten van Goomyx, luister dan ook naar de podcast.

Creatief met kurk – duurzaamheid en ecologie in de modesector

Het is een uitdaging om in de modesector duurzaam te werken, maar het kan wel en met een verrassend materiaal: kurk. We kennen kurk van de wijnstoppen, het is echter een natuurlijk, duurzaam en ecologisch product waar je nog veel meer mee kan doen. Daar is ook Ina De Quint van overtuigd. Ze startte in 2018 Captain Cork op, een Belgisch label van duurzame handtassen en accessoires gemaakt uit het ecologische wonder kurk. Ze bracht de Portugese kurk naar Vlaanderen en het is haar grote droom om dat als mainstream alternatief te voorzien voor lederwaren.

Het verhaal van de kurk is een prachtig verhaal. Kurk is eeuwenoud. We kennen het allemaal van de wijnstoppen. Daarmee heeft Portugal een mooie kurkindustrie uitgebouwd. Die kreeg echter een klap door de opkomst van synthetische draaistoppen op wijnflessen. Het maakte dat de Portugezen heel innovatief en creatief geworden zijn met kurk. Het is bijvoorbeeld een volwaardig alternatief voor leder. Ideaal voor het maken van handtassen, laptoptassen en andere accessoires.

Hernieuwbare bron

Het voordeel van een kurkboom is dat die niet geveld moet worden om de kurk te kunnen gebruiken. De kurkbomen in de Algarve, in het zuiden van Portugal, worden handmatig gepeld. 8 à 10 jaar later is de kurkschors volledig vernieuwd en kan de boom opnieuw gepeld worden.

De boom heeft daar geen schade van, integendeel, de levensduur is 20% langer door het regelmatig pellen én een gepelde boom zet 3 tot 5 keer meer CO2 om naar zuurstof. Biologen noemen het de Europese longen, een enorm krachtige bron. Daarom is investeren in de kurkindustrie heel belangrijk, de ecologische impact is enorm.

“Investeren in kurk is investeren in een mooiere en groenere toekomst.”

De kurkindustrie is erg familiaal gericht. De kurkbossen worden van generatie op generatie doorgegeven. Het pellen van de bomen is nog altijd handenarbeid omdat er geen enkele machine ter wereld is die dat minutieus proces kan overnemen. Het is heel gespecialiseerd werk. De kurkboeren zijn niet voor niets de best betaalde arbeiders in Europa. Het fairtrade aspect geeft nog extra toegevoegde waarde aan de kurkindustrie.

Krachtig natuurlijk product

Kurk heeft ook kwaliteiten die maken dat het een heel ander product is dan bijvoorbeeld een lederen tas. De kurkcel heeft een honingraatstructuur. Dat is de sterkste structuur die in de natuur voorkomt. Het is licht, stootvast, zacht en soepel, en van nature waterafstotend. Kurk moet niet chemisch behandeld worden.

Het proces van het looien is ook heel milieuvriendelijk. Er wordt uitsluitend met gerecycleerd water gelooid. Dat maakt dat het een enorm duurzaam product is met een heel kleine ecologische voetafdruk. Daarenboven blijven alle krachtige eigenschappen van de kurkboom bewaard in het product, waardoor je heel lang plezier hebt van je tas zonder dat je er iets van onderhoud aan moet doen.

Na het looien gaat de kurkstof naar het atelier van Captain Cork in Portugal, ook een familiebedrijf, waar alle ontwerpen van Ina met de hand gemaakt worden en de medewerkers ook een eerlijk loon betaald krijgen.

360° duurzaamheid

Met de verkoop via de webshop maakt Ina het duurzame verhaal van de kurk helemaal mooi af. De tassen worden ingepakt en verzonden door een maatwerkbedrijf. Daar zijn twee dedicated mensen voor Captain Cork aan het werk, die de collectie door en door kennen en meeleven met het product. De pakketjes worden er met liefde gemaakt, en dat voel je als klant.

In de toekomst zal de focus nog meer gaan liggen op e-commerce en wholesale, en op kurk als alternatief voor lederwaren naar bedrijven toe, in de vorm van relatiegeschenken voor klanten of medewerkers. Ina wil bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen helpen om dat ook naar buiten toe te tonen. Hoe doe je dat beter dan met een leuk en nuttig accessoire uit kurk, zoals bijvoorbeeld een laptoptas, portefeuille of pennenzak. Ina staat open voor alle ideeën en werkt graag op maat.

Voor meer informatie over kurk producten als relatiegeschenk kan je contact opnemen met Ina De Quint:

ina.dequint@captaincork.be

www.captaincork.be In de Axudo podcast vertelt Ina nog meer over haar persoonlijke verhaal achter Captain Cork en de Retail School die ze oprichtte om andere ondernemers in de retailsector te helpen. Je kan deze aflevering hier beluisteren.

Wat is duurzaam ondernemen?

Een van de meest gestelde vragen over duurzaam ondernemen is: wat is duurzaam ondernemen eigenlijk? En waarom zou je aan duurzaam ondernemen doen? En hoe dan? En wat is het verschil met maatschappelijk verantwoord ondernemen?

In deze blog krijg je de antwoorden.

Laat ons beginnen met duidelijkheid te scheppen over de termen duurzaam ondernemen en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat is eigenlijk hetzelfde.

Duurzaam ondernemen heette vroeger maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het betekent: als bedrijf jouw maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen. Je hoort nog wel eens spreken over MVO maar duurzaam ondernemen is de term die nu het vaakst gebruikt wordt.

Als je duurzaam opzoekt in de Van Dale dan staan er 3 betekenissen:

  • lang durend
  • weinig aan slijtage of bederf onderhevig
  • het milieu weinig belastend

Duurzaam gaat dus niet alleen over “groen” en “eco”, het gaat veel ruimer. Ook langetermijnrelaties en het sociale aspect zijn een belangrijke factor.

Je hebt misschien al wel eens horen spreken over de 3 P’s? People, Planet en Profit.

People = de medewerkers van het bedrijf, hun gezin, maar ook de buurtbewoners rond het bedrijf, en de klanten en leveranciers

Planet = het milieu

Profit = de winst die het bedrijf maakt, de kosten en baten

Als je deze 3 pijlers voorstelt als bollen, vind je in de doorsnede duurzaam ondernemen.

Duurzaam ondernemen is zoeken naar balans

Als je als bedrijf duurzaam wil ondernemen, moet je zorgen dat je bij alle beslissingen die 3 pijlers mee in acht neemt en dat er een balans is tussen de 3 P’s.

Vandaag kijken heel veel bedrijven nog altijd alleen maar naar de winst en de opbrengst voor de aandeelhouders.

Het doel is niet dat alle bedrijven vzw’s worden. Winst is belangrijk, maar de mensen en het milieu zijn dat ook.

Bedrijven die al bezig zijn met duurzaam ondernemen zullen bevestigen dat het niet altijd gemakkelijk is om die 3 pijlers altijd perfect in balans te hebben. Dat moet ook niet altijd. Er over nadenken en je bewust zijn van de impact is al een mooi begin.

Ik geloof sterk in de kracht van bedrijven als motor in de verandering. Bedrijven hebben de middelen om aan de slag te gaan, ze hebben medewerkers en klanten die ze kunnen inspireren door het goede voorbeeld te geven, en ze kunnen bewust kiezen voor leveranciers en partners die ook duurzaam werken. Zo geraakt duurzaam ondernemen geïntegreerd in de hele waardeketen, van productie tot distributie.

“There’s no business to be done on a dead planet”

Deze quote van David Bower is een beetje fatalistisch, wel waar, maar er zijn ook andere en  leukere redenen om duurzaam te gaan ondernemen.

Consumenten worden meer en meer ecologisch en sociaal bewust. Ze hechten belang aan de herkomst van producten, lokaal en/of ecologisch kopen, bio, zero waste, … Duurzaam ondernemen zorgt dus voor blije klanten.

Medewerkers van alle leeftijden vinden het meer en meer belangrijk dat ze kunnen werken in een bedrijf dat een maatschappelijke bijdrage levert. Niet alleen de winst, maar ook de mens en het milieu centraal stellen zou wel eens het verschil kunnen maken in de ‘war on talent’.

En ook voor jou als ondernemer of zaakvoerder kan het hebben van een groter doel een enorme motivator zijn.

Beginnen met duurzaam ondernemen moet niet groot en moeilijk zijn. Met een paar kleine acties kan je al snel grote resultaten behalen.

Geen idee wat de eerste stap zou kunnen zijn? Laat je inspireren door Axudo. Luister ook naar de podcast ism TWS Projects of bekijk het webinar op YouTube.

Duurzaam verkopen – de 4 tips van Peter Snauwaert

Peter Snauwaert is Sales Director bij Dropsolid, een digital agency. Maar Relationship Builder is een betere titel, al is Peter zelf niet zo’n fan van titels. Het gaat om de mens. En die mens is ook host van de podcast PS:Grow – What’s On Your Mind en een passievol gitarist. Voor mijn podcast ging ik met hem in gesprek over authentiek en duurzaam verkopen. Ik vind dat soms een moeilijke combinatie, maar voor Peter is het een evidentie. In deze blog zet ik zijn 4 tips voor duurzame sales op een rijtje.

Winst en marges zijn belangrijk, ze zijn de zuurstof van je bedrijf. Maar er is meer dan dat. Peter vergelijkt het met het nastreven van geluk. Als je alleen maar daar mee bezig bent, ga je niet gelukkig zijn of worden. Natuurlijk moeten we verkopen, anders blijft het bedrijf niet bestaan en kunnen we geen impact maken, maar het woord “verkopen” heeft vaak een negatieve bijklank.

Peter geeft 4 tips om dat idee om te buigen en authentiek en duurzaam te verkopen.

  1. Verkopen is geen vies woord

Als je verkopen een vies woord vindt, dan ben je jezelf aan het blokkeren in je hoofd. Vervang het woord “verkopen” door “helpen” of “dienen”.

Stel de vraag: “How can I serve you?“

Zo verander je de intentie van jezelf naar de andere persoon toe. Jouw (potentiële) klant voelt binnen de twee seconden wat jouw intentie is. Als je intentie goed is, dan volgt de rest vanzelf.

Als je voelt dat er een match is, kan je wel verkooptechnieken gaan toepassen. Bvb aftoetsen of de ander die match ook voelt, consent vragen. Allemaal dingen die je in de klassieke salestrainingen leert.

“Ik voel dat er een match is, klopt dat?”

“Mag ik je een voorstel doen?”

Ga in dialoog, wees nieuwsgierig op een positieve manier en stel vragen met het oog op begrijpen wat je (potentiële) klant wil of nodig heeft, en niet op je kennis etaleren.

  1. Bekijk geld als een middel om impact te maken

Je hebt geld nodig om duurzaam te ondernemen en om impact te maken. Winst en duurzaamheid kunnen wel degelijk samengaan als je dat op een goede manier invult en de juiste cultuur daarrond creëert.

  1. Denk in termen van overvloed

Als een potentiële klant beslist om niet te kopen, is dat oké want er zijn genoeg klanten voor iedereen. Er is genoeg business voor jou. Door op deze manier te denken, ligt de druk lager en is het makkelijker om verkopen te zien als helpen.

Durf ook nee zeggen tegen een klant. Veel verkopers durven dat niet, maar als er geen match is moet je nee zeggen. Want dat is ook helpen. Door nee te zeggen en iemand door te verwijzen naar een ander bedrijf heb je ook waarde gegeven. Zo maak je ambassadeurs en creëer je een exponentieel effect waarbij mensen naar jou komen – pull ipv push.

  1. Denk op lange termijn

Als je denken in overvloed combineert met de intentie om te helpen en je gaat in gesprek met iemand, dan ben je niet bezig met verkopen. Dan ben je een relatie aan het bouwen. Je bent zaadjes aan het planten.

Maar het punt is, als je een zaadje plant, ga je niet de volgende dag terug naar je land en gaan schoppen om te kijken of het zaadje groeit. Je vertrouwt het proces. Sommige zaadjes worden een bloem, sommige een boom. Sommige zaadjes worden nu niets maar binnen een jaar wel. En dat is oké.

Duurzaam ondernemen gaat over lange termijn visie en over zorgen dat winst en het financiële niet je drijfveer is, maar dat je impact maakt. Als bedrijven duurzaam ondernemen in hun DNA gaan opnemen, zullen ze automatisch succesvoller worden.

Als je meer purpose driven, op een impactvolle en dienende manier met je (toekomstige) klanten omgaat, ga je die klanten beter binden en ook je werknemers meer inspireren en het gevoel geven dat ze impact, en zelfs zingeving in hun leven, hebben.

Ook je klantentevredenheid is hoger omdat je vanuit de relatie vertrekt en omdat je klanten de goesting en de passie om samen te werken voelen.

Een win win dus.

Duurzaam feesten met Parfie

Parfie is het bedrijf van Sofie Remmery en Filip Van Simaeys. Ze helpen bedrijven en organisaties bouwen aan een duurzame werkrelatie, samen met de medewerkers, maar ook met leveranciers en klanten. Het ultieme doel is mensen op de werkvloer te verbinden en duurzaam te laten feesten! Hoe ze dat aanpakken? Dat lees je in deze blog.

Feesten is altijd leuk en als dat dan ook nog duurzaam kan, dan is dat helemaal geweldig! Zo denkt Sofie er ook over. De interesse in duurzaamheid was er al als kind al en het is nu de kern van haar bedrijf Parfie.

Sofie vertrekt vanuit de 3 P’s – People, Planet, Profit – breidde die uit naar 5 P’s – Partnership en Prosperity – en voegde er nog een 6de P aan toe: Party.

Niet zomaar een feestje

Zeg echter niet zomaar “feestje” tegen een feestje georganiseerd door Parfie. Het gaat veel verder dan dat. Sofie zorgt voor een duurzame belevenis. En duurzaam kan je in twee componenten uitsplitsen.

Als je het woord duurzaam in Van Dale opzoekt, dan gaat het over enerzijds de impact op het milieu verkleinen en anderzijds betekent het ook langdurig. Dat zijn ook de twee pijlers van Parfie.

In het eerste luik draait het vooral om voeding en afval en daar probeert Parfie met kleine ingrepen een verschil te maken.


De catering is seizoensgebonden en komt van lokale leveranciers om de voedselkilometers te beperken en te zorgen dat de producent een eerlijke prijs krijgt.

Sofie probeert afval te beperken door plastic verpakkingen te vermijden en het afval dat er toch nog is, wordt goed gesorteerd.

Ook in de decoratie worden materialen zoveel mogelijk hergebruikt.

In het tweede luik gaat het over duurzame relaties.

Samenwerken met partners en leveranciers die op dezelfde lijn zitten en ook duurzaamheid garanderen is daar een onderdeel van. Maar het gaat verder dan dat.

Een personeelsfeest is soms een verplicht jaarlijks nummer en dat is jammer. Parfie maakt een belevenis van het feest, gelinkt aan de visie en de missie van het bedrijf, om zo een nog grotere impact te maken.

Het hoeft niet altijd groots te zijn om een grote impact te maken

In de ideale wereld wordt Sofie niet eenmalig gebeld voor een personeelsfeest of een teambuilding maar organiseert Parfie een belevingstraject. Daarin wordt de visie en de missie van het bedrijf doorgetrokken in meerdere kleine events per jaar, met een kick-off en op het einde een evaluatie. Zo maak je vaak een grotere impact dan met een eenmalig groots event.

Het hoeft trouwens niet altijd te gaan over duurzame relaties met de medewerkers van het bedrijf. Ook duurzame relaties met klanten of leveranciers zijn belangrijk.

Sofie organiseert bijvoorbeeld ook opendeurdagen voor bedrijven. Een klant wil zien wat de visie van je bedrijf is en hoe zich dat uit. Dat is even belangrijk als de bedrijfskleuren. Door een sluitend verhaal en te zorgen dat alles klopt, maak je impact.

Dat is wat Parfie ook wil doen: zorgen dat alles klopt.

Bedrijven doen al heel veel inspanningen om duurzamer te gaan produceren, verpakken, transporteren, … maar het feesten is een luik dat nog over het hoofd wordt gezien. Daar wil Parfie een aanvulling zijn om ook dat feesten duurzaam te maken, zodat het volledige verhaal klopt en een bedrijf niet alle verduurzaming acties wegveegt met één feest. Dat zou spijtig zijn, niet? Ook zin in een duurzaam feestje? Luister naar het volledige gesprek met Sofie Remmery in deze podcast aflevering.

Blijde intrede van mijn containerkantoor

Net voor Kerstmis beleefde ik spannende dagen. Mijn volgers weten al dat het tuinhuis plaats moest maken voor het containerkantoor van Axudo. Nu de feestdagen en ongewenste coronaperikelen goed en wel achter ons liggen, deel ik graag het ontstaansproces van mijn nieuwe kantoor. Lees je mee?

Idee

Het zaadje plantte ik jaren geleden. Op LinkedIn verscheen een foto van een afgedankte container die een nieuwe bestemming kreeg. Aangezien dat volledig in lijn ligt met Axudo’s missie om bij te dragen aan een circulaire economie, kwam er spontaan een containerkantoor op mijn bucketlist te staan.

Het concept van Container Concepts is geweldig. Het team geeft afgedankte containers uit een ander familiebedrijf een nieuw leven. De containers hebben al een hele wereldreis achter de rug en mogen na een opknapbeurt de rest van hun leven op een vaste standplaats doorbrengen. Het toppunt van circulariteit. Ik begon te dromen …

Noodzaak

Ons huis is niet geschikt om mensen te ontvangen in een professionele context. In combinatie met de voorbije uitdagende jaren werd het steeds duidelijker dat er iets moest veranderen. De bureauruimte in het huis barstte stilaan uit zijn voegen.

Het duurde niet lang of het beeld van het containerkantoor verscheen terug op mijn netvlies. Is dit het moment om mijn droom waar te maken?

Plan

Naar goede gewoonte ging ik op onderzoek uit en verslond ik artikels over het thema. Voor mij was al lang duidelijk dat mijn bedrijf perfect in een container past. Ik koester namelijk niet de ambitie om een groot team aan te sturen. Ik kies ervoor om dicht bij mijn missie te blijven en door te deepscalen grote impact te maken met een klein bedrijf.

Resoluut hakte ik de knoop door. Containerkantoor it is!

Advies

Omdat ik van aanvragen en vergunningen geen kaas gegeten heb, ging ik te rade bij Jean Van De Putte van MijnOmgevingsaanvraag. Hij zocht voor mij een en ander uit. Ons terrein is een hoekperceel in de kanaalzone, waardoor we verplicht waren om een aanvraag in te dienen. Ik was ontzettend blij dat Jean me daarbij hielp en de aanvraagprocedure in goede banen leidde. In juli 2021 kreeg ik dan ook het definitieve bericht dat onze aanvraag was goedgekeurd.

Het concrete plannen kon beginnen.

Circulariteit

Onder het motto ‘practice what you preach’ belandde het tuinhuis niet op de brandstapel of het containerpark. We boden het tweedehands te koop aan. Een enthousiaste jongeman gaf het een tweede leven als man cave voor hem en zijn vrienden.

Voor mijn nieuwe werkplek zocht ik zoveel mogelijk circulaire materialen. Zo gebruikten we toonzaalramen die anders op de afvalberg zouden belanden. Voor de vloerbekleding tikten we een restpartij vinlyvloer o[VVCT1] p de kop bij AWP, het bedrijf van mijn schoonbroer. Voor de binneninrichting deed ik een beroep op Katrien De Keyser van Studio KOMPAS. Katrien is binnenhuisarchitecte met focus op circulariteit. Ze gaat voor mij op zoek naar meubels die het plaatje compleet maken. Omdat ik het waardevol vind om reststromen te gebruiken, gaf ik voor mijn kantoor de voorkeur aan tweedehandsmeubelen. Maar Katrien werkt ook met op maat gemaakt meubilair van gerecycleerde en duurzame materialen. Ik hou jullie up-to-date over het resultaat. Eerst staan er me nog enkele knopen te wachten. Eens ik die heb doorgehakt, laat ik jullie graag meegenieten van mijn keuzes en beslissingen.

Duurzaamheid

Een beetje ongerust zag ik op tegen de grondwerken die bij zo’n aanpassing komen kijken. Bang dat onze tuin in een ravage zou veranderen. Maar Flor Verschaeren van Woonverbetering werkt enorm duurzaam. Hij recupereert zoveel mogelijk materiaal en heeft respect voor de bestaande tuin. Zijn team bereidde ons terrein zo goed mogelijk voor op de komst van mijn nieuwe kantoor.

Dat we voor de container geen extra grondplaat hoefden te voorzien, klonk als muziek in mijn oren. Zo blijft de verhardingsgraad van onze tuin dezelfde, zodat het regenwater nog altijd even goed zijn weg vindt in de grond.

Tromgeroffel

Net voor kerst 2021 zette een kraan het containerkantoor neer op de betonblokken en de betonplaat van het vroegere tuinhuis. Spectaculair en ontzettend spannend.

Toekomst

Ik heb nog wel enkele plannen voor mijn container. Zo komt er binnenkort een groendak en plaatsen we extra zonnepanelen met een batterij om mijn kantoor van energie te voorzien. Ook droom ik al lang van een moswand of -kader. To be continued …

Voldoening

Mijn containerkantoor is een feit. Pas nu besef ik hoe hoognodig het was. Voor mijn mentaal welzijn en voor mijn omgeving (lees: kinderen). Ik hoef geen getuige te zijn van elke stribbeling tussen broer en zus. Het kantoor in de tuin bezorgt me een mooie scheiding tussen werk en privé. Het is een verademing. Ik ervaar rust en kan me veel beter concentreren.

Dus ja, sinds het nieuwe jaar steek ik met plezier de sleutel in het slot en stap ik enthousiast mijn container in voor een inspirerende, ongestoorde werkdag. ’s Avonds sluit ik de deur, laat ik het werk letterlijk achter me en wandel ik door de tuin naar huis. Tijd voor qualitytime met de kinderen. Een echte aanrader.

Bevalt het idee van een containerkantoor je? Wil je graag meer weten over mijn tuinkantoor? Plan nu een digitale koffie in, ik kijk er al naar uit.

Jocelijn