Blog Origineel

Je bent jong en je wil… duurzaam ondernemen met Alex en Shannon van Goomyx

Wat maakt dat twee jonge mensen die net afgestudeerd zijn, meteen een eigen bedrijf willen beginnen?
Waarom kiezen ze er bewust niet voor om eerst ervaring op te doen in een bedrijf, maar meteen in het ondernemerschap te springen?
Alex Christiaens en Shannon Goemaere deden het omdat het moeilijk bleek om een job te vinden in een bedrijf dat hun duurzame visie deelt.
Wat ‘de jeugd van tegenwoordig’ dan precies verwacht van een job en hoe belangrijk duurzaamheid is voor jongeren, dat ontdek je verder in deze blog.

Alex en Shannon zijn jonge ondernemers met een missie, die graag samenwerken met klanten met een missie. Tijdens hun studies samen grapten ze al over samen gaan ondernemen. Toen ze afstudeerden gebeurde het ook echt.

Teleurgesteld door de cultuur in veel bedrijven en de mismatch tussen wat er in vacatures geschreven staat en de realiteit, beslisten ze om hun eigen beste werkgever te worden.

Development, design & soul

Het concept van Goomyx is de mix van development, design en soul.

De websites of applicaties die zij maken moeten goed werken, er goed uitzien, en iets bijdragen in de maatschappij.

Alex en Shannon werken graag samen met – niet voor – klanten uit de zorgsector, het onderwijs, vzw’s of bedrijven met een missie. Met hun applicaties willen ze de wereld van morgen net iets beter maken dan die van vandaag. Hoe mooi is dat!

Tijdens hun studies werkten ze al vaak samen aan projecten. Dat ging zo vlot en makkelijk dat ze grapten over samen een bedrijf opstarten. Maar toen ze afstudeerden gingen ze toch maar ‘zoals het hoort’ solliciteren in bedrijven. Dat ging minder vlot en makkelijk…

Er wordt vanalles gezegd in vacatures wat niet overeenstemt met de realiteit. In grote bedrijven roept men vaak over flexibele uren en vlakke structuren. Maar de eerste die je ziet is de manager van de manager van de manager en als je geluk hebt, mag je hem met de voornaam aanspreken. De flexibele uren blijken ook vaak een loze belofte, in de praktijk wordt er wel nog vaak verwacht dat iedereen van 9 tot 5 werkt, en liefst met nog wat extra overuren erbij.

(Niet) wat jongeren willen

Ook de jongere generatie is zoekend naar een goede work-life balance, zelfs al wonen ze nog thuis en hebben ze nog geen gezin. Ze hebben wel een sociaal leven en dat is net zo belangrijk als hun job.

Jongeren willen bijdragen aan ‘the bigger picture’, als deel van een team en met erkenning voor hun werk. Ze willen impact maken. Daarbij zijn authenticiteit en duurzaamheid van groot belang. Een hoog loon is bijzaak.

“We willen dat de wereld van morgen net iets beter is dan die van vandaag.”

Volledig duurzaam leven is als jongere vaak nog een uitdaging. Alex en Shannon merken dat veel leeftijdgenoten er net zoals zij wel bewust over nadenken. Sorteren, verspilling vermijden, 2de hands kleding dragen, … Het zijn kleine dingen die je in het dagelijks werk en leven makkelijk kan doen. Grotere zaken, zoals bijvoorbeeld het aankopen van een elektrische wagen, zijn vanwege de hoge prijzen nog niet haalbaar, maar de wil is er wel.

Als je daar als werkgever op kan inspelen, met focus op authenticiteit en duurzaamheid, dan kan je de war for talent misschien wel winnen. Al is het natuurlijk ook super knap dat jonge mensen zoals Alex en Shannon gewoon zelf hun eigen ding gaan doen en hun legacy achterlaten met een eigen bedrijf. Wil je nog meer weten over de projecten van Goomyx, luister dan ook naar de podcast.

Creatief met kurk – duurzaamheid en ecologie in de modesector

Het is een uitdaging om in de modesector duurzaam te werken, maar het kan wel en met een verrassend materiaal: kurk. We kennen kurk van de wijnstoppen, het is echter een natuurlijk, duurzaam en ecologisch product waar je nog veel meer mee kan doen. Daar is ook Ina De Quint van overtuigd. Ze startte in 2018 Captain Cork op, een Belgisch label van duurzame handtassen en accessoires gemaakt uit het ecologische wonder kurk. Ze bracht de Portugese kurk naar Vlaanderen en het is haar grote droom om dat als mainstream alternatief te voorzien voor lederwaren.

Het verhaal van de kurk is een prachtig verhaal. Kurk is eeuwenoud. We kennen het allemaal van de wijnstoppen. Daarmee heeft Portugal een mooie kurkindustrie uitgebouwd. Die kreeg echter een klap door de opkomst van synthetische draaistoppen op wijnflessen. Het maakte dat de Portugezen heel innovatief en creatief geworden zijn met kurk. Het is bijvoorbeeld een volwaardig alternatief voor leder. Ideaal voor het maken van handtassen, laptoptassen en andere accessoires.

Hernieuwbare bron

Het voordeel van een kurkboom is dat die niet geveld moet worden om de kurk te kunnen gebruiken. De kurkbomen in de Algarve, in het zuiden van Portugal, worden handmatig gepeld. 8 à 10 jaar later is de kurkschors volledig vernieuwd en kan de boom opnieuw gepeld worden.

De boom heeft daar geen schade van, integendeel, de levensduur is 20% langer door het regelmatig pellen én een gepelde boom zet 3 tot 5 keer meer CO2 om naar zuurstof. Biologen noemen het de Europese longen, een enorm krachtige bron. Daarom is investeren in de kurkindustrie heel belangrijk, de ecologische impact is enorm.

“Investeren in kurk is investeren in een mooiere en groenere toekomst.”

De kurkindustrie is erg familiaal gericht. De kurkbossen worden van generatie op generatie doorgegeven. Het pellen van de bomen is nog altijd handenarbeid omdat er geen enkele machine ter wereld is die dat minutieus proces kan overnemen. Het is heel gespecialiseerd werk. De kurkboeren zijn niet voor niets de best betaalde arbeiders in Europa. Het fairtrade aspect geeft nog extra toegevoegde waarde aan de kurkindustrie.

Krachtig natuurlijk product

Kurk heeft ook kwaliteiten die maken dat het een heel ander product is dan bijvoorbeeld een lederen tas. De kurkcel heeft een honingraatstructuur. Dat is de sterkste structuur die in de natuur voorkomt. Het is licht, stootvast, zacht en soepel, en van nature waterafstotend. Kurk moet niet chemisch behandeld worden.

Het proces van het looien is ook heel milieuvriendelijk. Er wordt uitsluitend met gerecycleerd water gelooid. Dat maakt dat het een enorm duurzaam product is met een heel kleine ecologische voetafdruk. Daarenboven blijven alle krachtige eigenschappen van de kurkboom bewaard in het product, waardoor je heel lang plezier hebt van je tas zonder dat je er iets van onderhoud aan moet doen.

Na het looien gaat de kurkstof naar het atelier van Captain Cork in Portugal, ook een familiebedrijf, waar alle ontwerpen van Ina met de hand gemaakt worden en de medewerkers ook een eerlijk loon betaald krijgen.

360° duurzaamheid

Met de verkoop via de webshop maakt Ina het duurzame verhaal van de kurk helemaal mooi af. De tassen worden ingepakt en verzonden door een maatwerkbedrijf. Daar zijn twee dedicated mensen voor Captain Cork aan het werk, die de collectie door en door kennen en meeleven met het product. De pakketjes worden er met liefde gemaakt, en dat voel je als klant.

In de toekomst zal de focus nog meer gaan liggen op e-commerce en wholesale, en op kurk als alternatief voor lederwaren naar bedrijven toe, in de vorm van relatiegeschenken voor klanten of medewerkers. Ina wil bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen helpen om dat ook naar buiten toe te tonen. Hoe doe je dat beter dan met een leuk en nuttig accessoire uit kurk, zoals bijvoorbeeld een laptoptas, portefeuille of pennenzak. Ina staat open voor alle ideeën en werkt graag op maat.

Voor meer informatie over kurk producten als relatiegeschenk kan je contact opnemen met Ina De Quint:

ina.dequint@captaincork.be

www.captaincork.be In de Axudo podcast vertelt Ina nog meer over haar persoonlijke verhaal achter Captain Cork en de Retail School die ze oprichtte om andere ondernemers in de retailsector te helpen. Je kan deze aflevering hier beluisteren.

Wat is duurzaam ondernemen?

Een van de meest gestelde vragen over duurzaam ondernemen is: wat is duurzaam ondernemen eigenlijk? En waarom zou je aan duurzaam ondernemen doen? En hoe dan? En wat is het verschil met maatschappelijk verantwoord ondernemen?

In deze blog krijg je de antwoorden.

Laat ons beginnen met duidelijkheid te scheppen over de termen duurzaam ondernemen en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat is eigenlijk hetzelfde.

Duurzaam ondernemen heette vroeger maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het betekent: als bedrijf jouw maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen. Je hoort nog wel eens spreken over MVO maar duurzaam ondernemen is de term die nu het vaakst gebruikt wordt.

Als je duurzaam opzoekt in de Van Dale dan staan er 3 betekenissen:

  • lang durend
  • weinig aan slijtage of bederf onderhevig
  • het milieu weinig belastend

Duurzaam gaat dus niet alleen over “groen” en “eco”, het gaat veel ruimer. Ook langetermijnrelaties en het sociale aspect zijn een belangrijke factor.

Je hebt misschien al wel eens horen spreken over de 3 P’s? People, Planet en Profit.

People = de medewerkers van het bedrijf, hun gezin, maar ook de buurtbewoners rond het bedrijf, en de klanten en leveranciers

Planet = het milieu

Profit = de winst die het bedrijf maakt, de kosten en baten

Als je deze 3 pijlers voorstelt als bollen, vind je in de doorsnede duurzaam ondernemen.

Duurzaam ondernemen is zoeken naar balans

Als je als bedrijf duurzaam wil ondernemen, moet je zorgen dat je bij alle beslissingen die 3 pijlers mee in acht neemt en dat er een balans is tussen de 3 P’s.

Vandaag kijken heel veel bedrijven nog altijd alleen maar naar de winst en de opbrengst voor de aandeelhouders.

Het doel is niet dat alle bedrijven vzw’s worden. Winst is belangrijk, maar de mensen en het milieu zijn dat ook.

Bedrijven die al bezig zijn met duurzaam ondernemen zullen bevestigen dat het niet altijd gemakkelijk is om die 3 pijlers altijd perfect in balans te hebben. Dat moet ook niet altijd. Er over nadenken en je bewust zijn van de impact is al een mooi begin.

Ik geloof sterk in de kracht van bedrijven als motor in de verandering. Bedrijven hebben de middelen om aan de slag te gaan, ze hebben medewerkers en klanten die ze kunnen inspireren door het goede voorbeeld te geven, en ze kunnen bewust kiezen voor leveranciers en partners die ook duurzaam werken. Zo geraakt duurzaam ondernemen geïntegreerd in de hele waardeketen, van productie tot distributie.

“There’s no business to be done on a dead planet”

Deze quote van David Bower is een beetje fatalistisch, wel waar, maar er zijn ook andere en  leukere redenen om duurzaam te gaan ondernemen.

Consumenten worden meer en meer ecologisch en sociaal bewust. Ze hechten belang aan de herkomst van producten, lokaal en/of ecologisch kopen, bio, zero waste, … Duurzaam ondernemen zorgt dus voor blije klanten.

Medewerkers van alle leeftijden vinden het meer en meer belangrijk dat ze kunnen werken in een bedrijf dat een maatschappelijke bijdrage levert. Niet alleen de winst, maar ook de mens en het milieu centraal stellen zou wel eens het verschil kunnen maken in de ‘war on talent’.

En ook voor jou als ondernemer of zaakvoerder kan het hebben van een groter doel een enorme motivator zijn.

Beginnen met duurzaam ondernemen moet niet groot en moeilijk zijn. Met een paar kleine acties kan je al snel grote resultaten behalen.

Geen idee wat de eerste stap zou kunnen zijn? Laat je inspireren door Axudo. Luister ook naar de podcast ism TWS Projects of bekijk het webinar op YouTube.

Duurzaam verkopen – de 4 tips van Peter Snauwaert

Peter Snauwaert is Sales Director bij Dropsolid, een digital agency. Maar Relationship Builder is een betere titel, al is Peter zelf niet zo’n fan van titels. Het gaat om de mens. En die mens is ook host van de podcast PS:Grow – What’s On Your Mind en een passievol gitarist. Voor mijn podcast ging ik met hem in gesprek over authentiek en duurzaam verkopen. Ik vind dat soms een moeilijke combinatie, maar voor Peter is het een evidentie. In deze blog zet ik zijn 4 tips voor duurzame sales op een rijtje.

Winst en marges zijn belangrijk, ze zijn de zuurstof van je bedrijf. Maar er is meer dan dat. Peter vergelijkt het met het nastreven van geluk. Als je alleen maar daar mee bezig bent, ga je niet gelukkig zijn of worden. Natuurlijk moeten we verkopen, anders blijft het bedrijf niet bestaan en kunnen we geen impact maken, maar het woord “verkopen” heeft vaak een negatieve bijklank.

Peter geeft 4 tips om dat idee om te buigen en authentiek en duurzaam te verkopen.

  1. Verkopen is geen vies woord

Als je verkopen een vies woord vindt, dan ben je jezelf aan het blokkeren in je hoofd. Vervang het woord “verkopen” door “helpen” of “dienen”.

Stel de vraag: “How can I serve you?“

Zo verander je de intentie van jezelf naar de andere persoon toe. Jouw (potentiële) klant voelt binnen de twee seconden wat jouw intentie is. Als je intentie goed is, dan volgt de rest vanzelf.

Als je voelt dat er een match is, kan je wel verkooptechnieken gaan toepassen. Bvb aftoetsen of de ander die match ook voelt, consent vragen. Allemaal dingen die je in de klassieke salestrainingen leert.

“Ik voel dat er een match is, klopt dat?”

“Mag ik je een voorstel doen?”

Ga in dialoog, wees nieuwsgierig op een positieve manier en stel vragen met het oog op begrijpen wat je (potentiële) klant wil of nodig heeft, en niet op je kennis etaleren.

  1. Bekijk geld als een middel om impact te maken

Je hebt geld nodig om duurzaam te ondernemen en om impact te maken. Winst en duurzaamheid kunnen wel degelijk samengaan als je dat op een goede manier invult en de juiste cultuur daarrond creëert.

  1. Denk in termen van overvloed

Als een potentiële klant beslist om niet te kopen, is dat oké want er zijn genoeg klanten voor iedereen. Er is genoeg business voor jou. Door op deze manier te denken, ligt de druk lager en is het makkelijker om verkopen te zien als helpen.

Durf ook nee zeggen tegen een klant. Veel verkopers durven dat niet, maar als er geen match is moet je nee zeggen. Want dat is ook helpen. Door nee te zeggen en iemand door te verwijzen naar een ander bedrijf heb je ook waarde gegeven. Zo maak je ambassadeurs en creëer je een exponentieel effect waarbij mensen naar jou komen – pull ipv push.

  1. Denk op lange termijn

Als je denken in overvloed combineert met de intentie om te helpen en je gaat in gesprek met iemand, dan ben je niet bezig met verkopen. Dan ben je een relatie aan het bouwen. Je bent zaadjes aan het planten.

Maar het punt is, als je een zaadje plant, ga je niet de volgende dag terug naar je land en gaan schoppen om te kijken of het zaadje groeit. Je vertrouwt het proces. Sommige zaadjes worden een bloem, sommige een boom. Sommige zaadjes worden nu niets maar binnen een jaar wel. En dat is oké.

Duurzaam ondernemen gaat over lange termijn visie en over zorgen dat winst en het financiële niet je drijfveer is, maar dat je impact maakt. Als bedrijven duurzaam ondernemen in hun DNA gaan opnemen, zullen ze automatisch succesvoller worden.

Als je meer purpose driven, op een impactvolle en dienende manier met je (toekomstige) klanten omgaat, ga je die klanten beter binden en ook je werknemers meer inspireren en het gevoel geven dat ze impact, en zelfs zingeving in hun leven, hebben.

Ook je klantentevredenheid is hoger omdat je vanuit de relatie vertrekt en omdat je klanten de goesting en de passie om samen te werken voelen.

Een win win dus.

Duurzaam feesten met Parfie

Parfie is het bedrijf van Sofie Remmery en Filip Van Simaeys. Ze helpen bedrijven en organisaties bouwen aan een duurzame werkrelatie, samen met de medewerkers, maar ook met leveranciers en klanten. Het ultieme doel is mensen op de werkvloer te verbinden en duurzaam te laten feesten! Hoe ze dat aanpakken? Dat lees je in deze blog.

Feesten is altijd leuk en als dat dan ook nog duurzaam kan, dan is dat helemaal geweldig! Zo denkt Sofie er ook over. De interesse in duurzaamheid was er al als kind al en het is nu de kern van haar bedrijf Parfie.

Sofie vertrekt vanuit de 3 P’s – People, Planet, Profit – breidde die uit naar 5 P’s – Partnership en Prosperity – en voegde er nog een 6de P aan toe: Party.

Niet zomaar een feestje

Zeg echter niet zomaar “feestje” tegen een feestje georganiseerd door Parfie. Het gaat veel verder dan dat. Sofie zorgt voor een duurzame belevenis. En duurzaam kan je in twee componenten uitsplitsen.

Als je het woord duurzaam in Van Dale opzoekt, dan gaat het over enerzijds de impact op het milieu verkleinen en anderzijds betekent het ook langdurig. Dat zijn ook de twee pijlers van Parfie.

In het eerste luik draait het vooral om voeding en afval en daar probeert Parfie met kleine ingrepen een verschil te maken.


De catering is seizoensgebonden en komt van lokale leveranciers om de voedselkilometers te beperken en te zorgen dat de producent een eerlijke prijs krijgt.

Sofie probeert afval te beperken door plastic verpakkingen te vermijden en het afval dat er toch nog is, wordt goed gesorteerd.

Ook in de decoratie worden materialen zoveel mogelijk hergebruikt.

In het tweede luik gaat het over duurzame relaties.

Samenwerken met partners en leveranciers die op dezelfde lijn zitten en ook duurzaamheid garanderen is daar een onderdeel van. Maar het gaat verder dan dat.

Een personeelsfeest is soms een verplicht jaarlijks nummer en dat is jammer. Parfie maakt een belevenis van het feest, gelinkt aan de visie en de missie van het bedrijf, om zo een nog grotere impact te maken.

Het hoeft niet altijd groots te zijn om een grote impact te maken

In de ideale wereld wordt Sofie niet eenmalig gebeld voor een personeelsfeest of een teambuilding maar organiseert Parfie een belevingstraject. Daarin wordt de visie en de missie van het bedrijf doorgetrokken in meerdere kleine events per jaar, met een kick-off en op het einde een evaluatie. Zo maak je vaak een grotere impact dan met een eenmalig groots event.

Het hoeft trouwens niet altijd te gaan over duurzame relaties met de medewerkers van het bedrijf. Ook duurzame relaties met klanten of leveranciers zijn belangrijk.

Sofie organiseert bijvoorbeeld ook opendeurdagen voor bedrijven. Een klant wil zien wat de visie van je bedrijf is en hoe zich dat uit. Dat is even belangrijk als de bedrijfskleuren. Door een sluitend verhaal en te zorgen dat alles klopt, maak je impact.

Dat is wat Parfie ook wil doen: zorgen dat alles klopt.

Bedrijven doen al heel veel inspanningen om duurzamer te gaan produceren, verpakken, transporteren, … maar het feesten is een luik dat nog over het hoofd wordt gezien. Daar wil Parfie een aanvulling zijn om ook dat feesten duurzaam te maken, zodat het volledige verhaal klopt en een bedrijf niet alle verduurzaming acties wegveegt met één feest. Dat zou spijtig zijn, niet? Ook zin in een duurzaam feestje? Luister naar het volledige gesprek met Sofie Remmery in deze podcast aflevering.

Blijde intrede van mijn containerkantoor

Net voor Kerstmis beleefde ik spannende dagen. Mijn volgers weten al dat het tuinhuis plaats moest maken voor het containerkantoor van Axudo. Nu de feestdagen en ongewenste coronaperikelen goed en wel achter ons liggen, deel ik graag het ontstaansproces van mijn nieuwe kantoor. Lees je mee?

Idee

Het zaadje plantte ik jaren geleden. Op LinkedIn verscheen een foto van een afgedankte container die een nieuwe bestemming kreeg. Aangezien dat volledig in lijn ligt met Axudo’s missie om bij te dragen aan een circulaire economie, kwam er spontaan een containerkantoor op mijn bucketlist te staan.

Het concept van Container Concepts is geweldig. Het team geeft afgedankte containers uit een ander familiebedrijf een nieuw leven. De containers hebben al een hele wereldreis achter de rug en mogen na een opknapbeurt de rest van hun leven op een vaste standplaats doorbrengen. Het toppunt van circulariteit. Ik begon te dromen …

Noodzaak

Ons huis is niet geschikt om mensen te ontvangen in een professionele context. In combinatie met de voorbije uitdagende jaren werd het steeds duidelijker dat er iets moest veranderen. De bureauruimte in het huis barstte stilaan uit zijn voegen.

Het duurde niet lang of het beeld van het containerkantoor verscheen terug op mijn netvlies. Is dit het moment om mijn droom waar te maken?

Plan

Naar goede gewoonte ging ik op onderzoek uit en verslond ik artikels over het thema. Voor mij was al lang duidelijk dat mijn bedrijf perfect in een container past. Ik koester namelijk niet de ambitie om een groot team aan te sturen. Ik kies ervoor om dicht bij mijn missie te blijven en door te deepscalen grote impact te maken met een klein bedrijf.

Resoluut hakte ik de knoop door. Containerkantoor it is!

Advies

Omdat ik van aanvragen en vergunningen geen kaas gegeten heb, ging ik te rade bij Jean Van De Putte van MijnOmgevingsaanvraag. Hij zocht voor mij een en ander uit. Ons terrein is een hoekperceel in de kanaalzone, waardoor we verplicht waren om een aanvraag in te dienen. Ik was ontzettend blij dat Jean me daarbij hielp en de aanvraagprocedure in goede banen leidde. In juli 2021 kreeg ik dan ook het definitieve bericht dat onze aanvraag was goedgekeurd.

Het concrete plannen kon beginnen.

Circulariteit

Onder het motto ‘practice what you preach’ belandde het tuinhuis niet op de brandstapel of het containerpark. We boden het tweedehands te koop aan. Een enthousiaste jongeman gaf het een tweede leven als man cave voor hem en zijn vrienden.

Voor mijn nieuwe werkplek zocht ik zoveel mogelijk circulaire materialen. Zo gebruikten we toonzaalramen die anders op de afvalberg zouden belanden. Voor de vloerbekleding tikten we een restpartij vinlyvloer o[VVCT1] p de kop bij AWP, het bedrijf van mijn schoonbroer. Voor de binneninrichting deed ik een beroep op Katrien De Keyser van Studio KOMPAS. Katrien is binnenhuisarchitecte met focus op circulariteit. Ze gaat voor mij op zoek naar meubels die het plaatje compleet maken. Omdat ik het waardevol vind om reststromen te gebruiken, gaf ik voor mijn kantoor de voorkeur aan tweedehandsmeubelen. Maar Katrien werkt ook met op maat gemaakt meubilair van gerecycleerde en duurzame materialen. Ik hou jullie up-to-date over het resultaat. Eerst staan er me nog enkele knopen te wachten. Eens ik die heb doorgehakt, laat ik jullie graag meegenieten van mijn keuzes en beslissingen.

Duurzaamheid

Een beetje ongerust zag ik op tegen de grondwerken die bij zo’n aanpassing komen kijken. Bang dat onze tuin in een ravage zou veranderen. Maar Flor Verschaeren van Woonverbetering werkt enorm duurzaam. Hij recupereert zoveel mogelijk materiaal en heeft respect voor de bestaande tuin. Zijn team bereidde ons terrein zo goed mogelijk voor op de komst van mijn nieuwe kantoor.

Dat we voor de container geen extra grondplaat hoefden te voorzien, klonk als muziek in mijn oren. Zo blijft de verhardingsgraad van onze tuin dezelfde, zodat het regenwater nog altijd even goed zijn weg vindt in de grond.

Tromgeroffel

Net voor kerst 2021 zette een kraan het containerkantoor neer op de betonblokken en de betonplaat van het vroegere tuinhuis. Spectaculair en ontzettend spannend.

Toekomst

Ik heb nog wel enkele plannen voor mijn container. Zo komt er binnenkort een groendak en plaatsen we extra zonnepanelen met een batterij om mijn kantoor van energie te voorzien. Ook droom ik al lang van een moswand of -kader. To be continued …

Voldoening

Mijn containerkantoor is een feit. Pas nu besef ik hoe hoognodig het was. Voor mijn mentaal welzijn en voor mijn omgeving (lees: kinderen). Ik hoef geen getuige te zijn van elke stribbeling tussen broer en zus. Het kantoor in de tuin bezorgt me een mooie scheiding tussen werk en privé. Het is een verademing. Ik ervaar rust en kan me veel beter concentreren.

Dus ja, sinds het nieuwe jaar steek ik met plezier de sleutel in het slot en stap ik enthousiast mijn container in voor een inspirerende, ongestoorde werkdag. ’s Avonds sluit ik de deur, laat ik het werk letterlijk achter me en wandel ik door de tuin naar huis. Tijd voor qualitytime met de kinderen. Een echte aanrader.

Bevalt het idee van een containerkantoor je? Wil je graag meer weten over mijn tuinkantoor? Plan nu een digitale koffie in, ik kijk er al naar uit.

Jocelijn


Een duurzame klantenrelatie is de hoogste prioriteit bij Officenter

Officenter startte zo’n 10 jaar geleden als hobbyproject voor Christa Jouck en zeven vrienden. Ondertussen is er een Officenter op 14 verschillende locaties. Freelancers, KMO’s en grotere bedrijven vinden er een professionele business- en werkomgeving die duurzaamheid ademt. Niet alleen op vlak van impact op het milieu maar ook met het oog op duurzame relaties met klanten en medewerkers.

Christa Jouck is als gedelegeerd bestuurder en algemeen directeur de drijvende kracht achter Officenter. Vanaf dag 1 lag de focus voor haar op klantentevredenheid. Christa heeft nog nog nooit nee gezegd tegen een klant. De medewerkers doen alles voor de klanten en ze doen dat meteen. Bedrijven zeggen vaak dat ze dat doen, bij Officenter gebeurt het ook echt.

De lat voor de medewerkers ligt heel hoog, er wordt veel van hen gevraagd maar ze krijgen er ook veel voor terug. Officenter gaat niet alleen voor duurzame relaties met de klanten, maar ook met de medewerkers.

Het begint met het aannemen van de juiste mensen. Christa is fan van het principe ‘hire for attitude and train for skills’. Ze zoekt naar echte ‘Officenter mensen’ die er graag komen werken en die een engagement willen aangaan om 5 jaar te blijven. Een langetermijnrelatie met de medewerkers draagt bij tot een langetermijnrelatie met de klanten.

Doordat er niet elke week iemand anders aan de receptie zit is het mogelijk om echt een band op te bouwen met de klanten. Dat is leuk voor beide partijen.

Er is ook een cao 90 bonus gekoppeld aan het resultaat van de hele vestiging. De medewerkers kunnen er alleen maar samen voor zorgen dat ze de bonus behalen en dat creëert een hele goede teamspirit op iedere locatie. Niemand is de baas en iedereen heeft maar één taak: zorgen dat de klant tevreden is.

Een leuke werkomgeving voor klanten en medewerkers

De focus op klantgerichtheid en duurzame relaties uit zich ook in andere zaken, zoals de faciliteiten die Officenter aanbiedt en de gebouwen zelf.

Voor de locaties worden oude kantoorgebouwen gekocht en gerenoveerd. Officenter maakt ze terug mooi en hip én duurzaam. Voor Christa heeft het geen zin om nog meer ruimte in te nemen met een nieuwbouw als er zoveel leegstand is.

De prijs is overal hetzelfde en men krijgt ook exact hetzelfde: parking, visibiliteit, alle faciliteiten en dezelfde dienstverlening.

Christa wil de klanten volledig ontzorgen. Er is een strijkdienst, er zijn gratis fietsen om even een boodschap te doen, er is een bistro en lounge waar je kan netwerken en af en toe zijn er stoelmassages.

De medewerkers krijgen dezelfde behandeling als de klanten en kunnen dus ook van deze faciliteiten gebruik maken.

Door de focus op lange termijn ontstaan er veel synergieën tussen de verschillende bedrijven die bij Officenter werken. Je doet net iets meer voor elkaar als je elkaar vaak tegenkomt en buren bent. Christa is zelf ook klant bij al haar klanten en samenwerkingen worden actief gepromoot door het creëren van een community.

Officenter geeft een magazine uit over alle vestigingen heen waarin alle klanten gratis aan het woord kunnen komen en hun bedrijf kunnen voorstellen. Er is ook Officenter Connect, een interne Facebook, een benefits systeem met personeelskortingen van en voor alle klanten en een welzijnsproject rond weerbaar, vitaal en gezond werken. Ook dit is er voor de klanten en voor de medewerkers, want het is belangrijk dat iedereen zich goed voelt bij Officenter.

De hoge klantentevredenheidscores (89% in 2021) bewijzen dat het werkt!

Luister naar het volledige verhaal van Christa en Officenter in de podcast. Het duurzaamheidsverslag van Officenter lees je hier.

Hoe chocolade en duurzaamheid wél hand in hand kunnen gaan

Chocolade, wie houdt er niet van? Maar chocolade heeft een moeilijke bijsmaak, figuurlijk dan. Want chocolade en duurzaamheid gaan niet altijd samen… De sector heeft nog met heel wat kinderarbeid en moderne slavernij te kampen. Peter Messely, eigenaar van Inspirations Belgium, neemt daarin actie! Waarom en hoe? Dat lees je in deze blog.

Peter Messely, Chocolatier

Peter is sinds 2004 bezig met beleving rond chocolade. Hij wil medewerkers en klanten van bedrijven inspireren en verbinden met chocolade en zo een fijne en leuke sfeer in een bedrijf brengen. Hij laat teams connecteren via uitdagende teambuilding activiteiten. Zo heeft hij bijvoorbeeld al eens het atomium nagebouwd in chocolade.

Omwille van corona vielen alle live events weg. Peter ging op zoek naar een alternatief om mensen alsnog te laten verbinden met chocolade. Eén van zijn klanten gaf hem het idee om iets online te gaan doen: een degustatiebox die opgestuurd wordt, gekoppeld aan een online degustatie workshop.

Duurzaamheidsfactor 4

Peter had de wens om daar ook de factor duurzaamheid aan toe te voegen. Als mens en ondernemer is hij er van overtuigd dat een bedrijf zijn profit nodig heeft om iets terug te doen voor de maatschappij en het milieu. Bij de iChoc experience zien we dat naar boven komen in vier dimensies.

De iChoc box draait niet alleen om de smaak, maar brengt ook het verhaal van chocoladeproducenten, klein en groot, van over de hele wereld.

De ingrediënten voor de chocolade zelf komen van bij de beste leveranciers.

Vandaag kan je niet anders dan er voor zorgen dat kinderarbeid en slavernij gebannen wordt van je plantage. Bijkomend zorgen Peter’s leveranciers er voor dat de lokale boeren goed betaald worden, dat ze goed ondersteund worden in het hele proces, en dat ze een goede work-life balance hebben.

Daarenboven wordt de volledige iChoc box lokaal verpakt en behandeld in een maatwerkbedrijf, door mensen met een mentale of fysieke handicap. Zij kennen het verhaal en weten dat ze bijdragen aan het planten van cacaobomen in Peru. Daardoor hebben ook zij meer zin en waarde in het werk dat ze doen.

Om nog een stapje verder te gaan, plant Peter per 50 verkochte boxen ism Go Forest 10 cacaobomen in het regenwoud in Peru. Niet op plantages, maar echt middenin het regenwoud. Na 4 à 5 jaar geven die cacaobomen vruchten, die men schenkt aan de lokale boeren, die er op hun beurt handel mee kunnen drijven.

Peter is ook lid van TWS Projects, een organisatie die in België duurzame projecten ondersteunt, samen met ondernemers. Ondernemers gebruiken lokaal hun winst om sociale projecten in hun nabije omgeving financieel te gaan ondersteunen. Ze verbinden hun naam aan deze projecten en laten zo zien wat ze belangrijk vinden.

Met het einde van het jaar in aantocht is de iChoc box een leuke cadeautip voor een digitale en duurzame beleving . Je kan de box bestellen via www.ichoc.be

Luister ook naar het volledige verhaal van Peter Messely in deze podcast episode.

Hoe je CO2 bespaart én winst maakt dankzij een energiecoöperatie

CO2 verlagende acties doen, lokaal in de buurt, en daar buurtbewoners bij betrekken. Danny Gladines droomde er al 15 jaar van. En nu is er Zonnewind, een energiecoöperatie waarmee hij die droom waarheid maakt. Hoe dat allemaal in zijn werk gegaan is? Dat lees je in deze blog.

Team Zonnewind (Danny Gladines, rechts) (Foto: Illias Teirlinck)

Danny Gladines is de zaakvoerder van Qframe, een bedrijf dat maatwerk software ontwikkelt. Zij waren eerder al aan het woord in deze podcast episode.

Naast zijn job bij Qframe is Danny een mens die doordrongen is van het duurzame gedachtegoed, zich heel bewust is van de klimaatcrisis en op pad om daaromtrent iets te doen. Eén van de initiatieven waar hij zijn schouders onder zet is Zonnewind. Een energiecoöperatie die met investeringen van burgers, gewone mensen zoals jij en ik dus, duurzame projecten uitvoert rond besparing op energieverbruik of het opwekken van duurzame energie.

Klein beginnen

Samen met een aantal vrienden ligt Danny al 15 jaar wakker van de klimaatcrisis. Ze lieten zich inspireren door Ecopower, een vroege voorloper van de energiecoöperaties in Vlaanderen, die al sinds 1991 met dit concept bezig zijn. Zij bouwen windmolens. Prachtig, maar te groots voor drie vrienden uit Zandhoven.

Na lang nadenken, veel discussies en gesprekken met veel verschillende mensen, en ideeën die bleven sudderen, kwam alles in 2013-2014 in een stroomversnelling. Bij een bezoek aan ‘HIER opgewekt’ – een beurs in Nederland waar alle Nederlandse energiecoöperaties bij elkaar komen – vielen voor Danny de puzzelstukjes in elkaar. Dat was start van het verhaal van Zonnewind. Onze noorderburen inspireerden hen over de haalbaarheid van het concept en zetten hen aan tot actie!

Samen met de gemeente…

De eerste stap was de gemeente betrekken, want een belangrijk aspect van een energiecoöperatie is om lokaal actie te nemen.

De gemeenten zijn vaak zeer enthousiast als er coöperaties ontstaan. Ze zijn zich bewust van het klimaatprobleem en willen daar iets aan doen. De meeste hebben ook het Europese burgemeestersconvenant ondertekend, waarmee ze een engagement aangaan om actie te nemen.

Ook Zandhoven heeft dit convenant ondertekend, dus Zonnewind was een welkome partner voor de gemeente. Veel gemeenten willen iets doen, maar hebben de middelen niet: samenwerken met een energiecoöperatie is dan een win-win. De energiecoöperatie werkt met vrijwilligers die tijd hebben om acties en projecten op te zetten. Bijkomend worden de inwoners van de gemeente op een positieve manier betrokken bij het toch wel dramatische klimaat verhaal.

… én met de burgers

De koppeling met CO2 is puur wetenschap, fysica en chemie, dat heeft zelfs niets te maken met politiek. We moeten met z’n allen iets doen. Een energiecoöperatie is een hele leuke manier om zelf iets te doen, die zelfs meer opbrengt dan enkel CO2 besparing, want burgers die investeren krijgen elk jaar een dividend uitbetaald.

De tweede stap was dus mensen samenbrengen en hen laten nadenken en praten rond ideeën voor concrete acties. Tijdens de ‘energie cafés’ in het dorp zocht men draagvlak bij de lokale bevolking en raakten mensen geïnspireerd en gemotiveerd om mee te doen.

Zo ging Zonnewind in 2016 officieel van start met een 20-tal vrijwilligers. Ondertussen zijn er een 30-tal projecten succesvol afgerond voor lokale bedrijven en besturen. Zonnewind focust vooral op het plaatsen van zonnepanelen en ‘verledding’, het ombouwen van verlichting naar led verlichting.

Het is een arbeids- en tijdsintensieve hobby. Om zo veel mogelijk return uit de kostbare vrije tijd van de vrijwilligers te halen, niet financieel maar CO2 besparend, is het belangrijk om de juiste projecten te kiezen. Vandaar de keuze om te werken voor lokale bedrijven en besturen. Zonnewind installeerde bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak van het sportcomplex in Zandhoven. Een grote dakoppervlakte, dus veel return! De gemeente haalt er voordeel uit in termen van minder energiekosten voor de sporthal. De coöperanten van Zonnewind krijgen hun rendement. Iedereen wint!

Sinds kort heeft Zonnewind naast vrijwilligers ook 1,6 FTE op de payroll. Dat maakt het mogelijk om ook meer tijdsintensieve projecten voor burgers te gaan doen, bijvoorbeeld BENOvatie projecten. Dat is de volgende stap voor Zonnewind.

Daarenboven zijn ze heel erg ambitieus en  onderzoeken ze nu ook de mogelijkheid om alsnog voor de bouw van windmolens te gaan!

Ben je geïnspireerd door het verhaal van Danny en wil je meer horen? Luister dan ook naar de podcast.

Op dit moment zijn er 36 energiecoöperaties in België. Als je weet dat er 581 gemeenten zijn, dan zie je dat er nog potentieel is.

Wil je zelf ook actie nemen? Dat kan op een laagdrempelige manier: waarom niet investeren in een energie coöperatie?

De oprichting van een coöperatie is altijd gelinkt aan een gemeente. Investeren kan je in gelijk welke coöperatie, onafhankelijk van waar je woont.De enige regel voor investeerders is dat elke burger maximaal 5000 euro kan investeren.

Daarnaast, kan je ook altijd meewerken aan het oprichten van een energiecoöperatie, ga zeker eens horen bij je gemeente!

Bekijk hier de lijst van energiecoöperaties en de website van de overkoepelende organisatie REScoop Vlaanderen (of REScoop Wallonië).

Mixua en Emilia brengen duurzaamheid dichter bij jouw medewerkers

Emilia Cantero is oprichtster van en eco-gids bij Mixua. Ze gelooft dat iedereen een positieve impact kan maken via zijn of haar levensstijl en trekt dat ook door naar het bedrijfsleven. Met haar ecotours en online workshops die je als teambuilding activiteit kan boeken, wil ze vooral inspireren, maar ook concrete tips en tricks delen.

Emilia maakte voor het eerst kennis met het concept circulaire economie tijdens haar studies TEW aan de Universiteit Gent. In een studieboek van 500 pagina’s ging het in één paragraaf over circulaire economie, en die ene paragraaf had een grote impact op haar.

Zo veel impact dat ze er zelfs haar thesis over wilde maken, maar doordat er toen te weinig interesse was voor het thema, ging dat niet door.

Nu, 10 jaar later, kan ze met haar eigen bedrijf Mixua wel 100% voor het circulaire verhaal gaan.

Een eerste stap in het starten van haar bedrijf was zich verdiepen in het concept van circulaire economie en antwoorden vinden op vragen zoals:

Wat is dat nu eigenlijk, circulaire economie, zero waste, maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Hoe kunnen we als individu een positieve impact maken?

Wat kan je als bedrijf doen?

Kleine veranderingen, grote impact

Alles wat Emilia leerde, deelde ze met de wereld in een blog. Die blog leidde tot de organisatie van ecotours in Gent. Ondertussen organiseert Emilia deze tours ook in Brussel, Antwerpen, Mechelen, Leuven en Brugge, en op aanvraag ook in andere steden. Sinds de lockdown kwam daar ook een alternatief aanbod bij met online workshops.

Tijdens de ecotours en de workshops wil Emilia de deelnemers bewust te maken van het feit dat je met kleine veranderingen een groot verschil kan maken. Door bepaalde keuzes te maken vanuit goede intenties, neem je al een eerste kleine stap.

Vanuit Axudo zet ik bedrijven ook graag aan om vanuit die kleine dingen een cultuurverandering in gang te zetten die naar grotere dingen kan leiden op lange termijn. Eén van die kleine dingen kan bijvoorbeeld zijn om te kiezen voor een teambuilding met Mixua.

Persoonlijke keuzes

De naam Mixua is een samentrekking van twee woorden. Mi is ‘mijn’ in het Spaans (Emilia is van Argentijnse afkomst) en xua verwijst naar ‘choix’, het Franse woord voor keuze.

Hoe iemand die kiest voor een ecologische en duurzame levensstijl dat in de praktijk invult, kan voor iedereen anders zijn, afhankelijk van waar je prioriteiten liggen. Het komt dus neer op een persoonlijke keuze. Vandaar Mixua, ‘mijn keuze’.

Het doel van een ecotour of online teambuilding is om mensen op een positieve manier te inspireren, om samen duurzame stappen te ondernemen en daar een teamspirit rond te vormen.

Een teambuilding kan qua inhoud op maat gemaakt worden volgens de waarden van het bedrijf of naargelang de sector.

In een ecotour kan Emilia de route en de stops onderweg aanpassen.

In een online teambuilding wordt het nog praktischer en concreter. Tijdens een workshop van 2 tot 3 uur start het team met een brainstorm, om te eindigen met een uitgewerkt actieplan.

Er is ook goed nieuws voor wie individueel of met vrienden of familie wil deelnemen. In Antwerpen, Gent en Brussel kan je aansluiten bij de publieke ecotours en Emilia geeft ook regelmatig online masterclasses waarvoor iedereen kan inschrijven.

‘Te weinig kennis’ is na een ecotour of workshop met Mixua geen excuus meer om niet duurzaam te werken en leven.