Een boekhoudkantoor en duurzaamheid, het klinkt misschien niet direct als een match made in heaven. Maar toch kan het perfect samengaan. Een mooi voorbeeld is Dfisc, waar Steven Decorte in de praktijk aantoont dat het wel een match kan zijn. En dat het zelfs niet zo moeilijk is! Hoe hij dat aanpakt? Dat lees je in deze blog.
Bij Axudo benaderen we duurzaamheid graag vanuit de 3P’s: people, planet & profit.
Duurzaam ondernemen, of MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen), houdt dan in om bij alle beslissingen in je bedrijf niet alleen de winst als beslissingsfactor in te brengen, maar ook het sociale aspect, en de impact op de planeet mee in de balans te brengen.
Een duurzame ondernemer zoekt dus naar de balans tussen deze drie factoren. Steven is zo’n duurzame ondernemer, al is hij dat vaak onbewust. Hij is het type ondernemer dat vanuit zijn waardenset onderneemt. Hij leidt het boekhoudkantoor een stuk vanuit buikgevoel, vanuit zijn hart, en vooral met veel passie. Voor de cijfers én de mensen.
Koester je medewerkers, klanten én leveranciers
De twee belangrijkste assets in een boekhoudkantoor zijn de klanten en de medewerkers. De mensen dus. Neem deze weg en het kantoor valt als een kaartenhuisje in elkaar.
Steven is heel fier op zijn team en op de resultaten die ze dagdagelijks neerzetten.
De veranderingen die de coronacrisis veroorzaakte in de werksituatie zijn een mooi voorbeeld van hoe men bij Dfisc met mensen en met change omgaat.
De eerste lockdown heeft bij iedereen voor een schokeffect gezorgd. Het team heeft zich heel snel aangepast, is heel snel volledig online en digitaal gaan werken. Daarin zit de waarde van goede medewerkers: ze nemen dingen vast en zoeken hun eigen weg.
Elke verandering, een nieuwe procedure, een nieuw softwarepakket, een nieuwe manier van werken, … laat men bij Dfisc vanuit de medewerkers groeien. De zaakvoerders delen de visie, waarna er geluisterd wordt naar de medewerkers. Het doel is dat elke verandering door de ganse groep gedragen wordt. Deze aanpak ervaart Steven als heel waardevol en duurzaam.
Door medewerkers mee in het proces te betrekken, is er meer reflectie in het begin. Daardoor is de start soms trager maar er worden wel degelijk grote stappen vooruit gezet. Ook al ligt de focus van dit kantoor niet op groei, de stappen en veranderingen die telkens genomen worden zorgen uit zichzelf voor groei. Groei is een positief neveneffect van de veranderingen die het kantoor en zijn medewerkers doormaken. Met andere woorden, groei is belangrijk maar geen doel op zich.
Voor Steven gaat het vooral over koesteren wat je al hebt en duurzame relaties opbouwen met de mensen in je team. Als je zorgt dat iedereen goed in zijn vel zit, hoef je geen dure marketingcampagnes op te zetten om in de ‘war for talent’ nieuwe mensen aan te trekken. Je staat immers bekend voor je duurzame aanpak op gebied van medewerkers.
Duurzaamheid is een beetje de ‘elephant in the room’. Het woord duurzaamheid wordt weinig letterlijk uitgesproken, maar het is een begrip dat wel zeer aanwezig is. Mensen willen een goede work-life balans. In aantal werkuren, maar ook in de afstand wonen en werken en bvb met de fiets naar het werk kunnen gaan. Ook de houding van de werkgever speelt hierin een grote rol, medewerkers willen respect voor hun werk, en terecht!
Ook in de samenwerking met klanten is duurzaamheid belangrijk. Steven probeert altijd een match te vinden met de klanten en als die er niet is, of hij is er niet van overtuigd dat Dfisc een meerwaarde kan bieden, dan durven ze gerust klanten weigeren. Er moet een sterke vertrouwensband zijn. Alleen dan kan je duurzaam samen een meerwaarde boeken in een dossier. Dfisc focust zich op specifieke klantsegmenten, wat het mogelijk maakt om te specialiseren, proactief advies te geven en dieper te gaan in de klantrelatie dan een klassiek boekhoudkantoor.
Steven zoekt naar diezelfde vertrouwensband met leveranciers. Steven wil dat zij het goed hebben, zo wordt er bijvoorbeeld niet tot op het bot onderhandeld want dat keert zich op een gegeven moment tegen jou. Ook hier gaat Dfisc voor een duurzame, nauwe samenwerking.
Pluk het laaghangend fruit
In een dienstenbedrijf gaat duurzaamheid vooral over people, maar ook planet speelt een rol. Zeker bij Dfisc. Het kantoor werd recent verbouwd en daarbij werd ook rekening gehouden met duurzaamheid. Ook hier weer vanuit de buik, zonder grote theorieën of plannen, gewoon met gezond boerenverstand.
In de ruimtes die niet actief gebruikt worden, bvb de keuken, het toilet, een klein vergaderzaaltje, … zijn er lichtsensoren. Zo bespaart men energie en een hele hoop frustraties want niemand kan vergeten het licht uit te doen.
Daarnaast is er bewust niet voor airco gekozen omdat dit een energieverslinder is, maar ook omdat het zorgt voor te grote temperatuurverschillen tussen binnen en buiten, waardoor mensen ziek worden. Wel is er gekozen voor reflecterende gordijnen die de zon buiten houden in combinatie met een actief ventilatiesysteem dat de lucht in de ruimtes ververst.
Het zit ook in de kleine dagdagelijkse handelingen. Een kantoor als Dfisc gooit op jaarbasis tonnen papier weg, meestal enkelzijdig bedrukt. Dat papier gebruikt men nu in de ‘kladprinter’ om tussentijds werk af te drukken op de zijde die niet bedrukt is.
Dat brengt ons bij dé tip die Steven wil geven aan andere ondernemers: durf te gaan voor het laaghangend fruit.
Het is fantastisch om hele bergen te verplaatsen en baanbrekend werk te doen. Echter, als ondernemer kan je niet alle battles tegelijk voeren. Je moet keuzes maken met de beperkte resources die er zijn, en vaak is tijd één van de beperkingen. Ook kleine aanpassingen kunnen voor grote quick wins zorgen. Ga dus voor het laaghangend fruit!
Op de website van Axudo is een whitepaper beschikbaar waarin de laaghangende vruchten beschreven staan. Je krijgt er laagdrempelige tips die tonen dat het niet altijd moeilijk hoeft te zijn. Je kan deze whitepaper hier downloaden.
https://axudo.be/onze-diensten/laat-je-inspireren/whitepaperlezen
Heb jij nog andere tips? Deel ze gerust met ons.