Wat is duurzaam ondernemen?

Een van de meest gestelde vragen over duurzaam ondernemen is: wat is duurzaam ondernemen eigenlijk? En waarom zou je aan duurzaam ondernemen doen? En hoe dan? En wat is het verschil met maatschappelijk verantwoord ondernemen?

In deze blog krijg je de antwoorden.

Laat ons beginnen met duidelijkheid te scheppen over de termen duurzaam ondernemen en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat is eigenlijk hetzelfde.

Duurzaam ondernemen heette vroeger maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het betekent: als bedrijf jouw maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen. Je hoort nog wel eens spreken over MVO maar duurzaam ondernemen is de term die nu het vaakst gebruikt wordt.

Als je duurzaam opzoekt in de Van Dale dan staan er 3 betekenissen:

  • lang durend
  • weinig aan slijtage of bederf onderhevig
  • het milieu weinig belastend

Duurzaam gaat dus niet alleen over “groen” en “eco”, het gaat veel ruimer. Ook langetermijnrelaties en het sociale aspect zijn een belangrijke factor.

Je hebt misschien al wel eens horen spreken over de 3 P’s? People, Planet en Profit.

People = de medewerkers van het bedrijf, hun gezin, maar ook de buurtbewoners rond het bedrijf, en de klanten en leveranciers

Planet = het milieu

Profit = de winst die het bedrijf maakt, de kosten en baten

Als je deze 3 pijlers voorstelt als bollen, vind je in de doorsnede duurzaam ondernemen.

Duurzaam ondernemen is zoeken naar balans

Als je als bedrijf duurzaam wil ondernemen, moet je zorgen dat je bij alle beslissingen die 3 pijlers mee in acht neemt en dat er een balans is tussen de 3 P’s.

Vandaag kijken heel veel bedrijven nog altijd alleen maar naar de winst en de opbrengst voor de aandeelhouders.

Het doel is niet dat alle bedrijven vzw’s worden. Winst is belangrijk, maar de mensen en het milieu zijn dat ook.

Bedrijven die al bezig zijn met duurzaam ondernemen zullen bevestigen dat het niet altijd gemakkelijk is om die 3 pijlers altijd perfect in balans te hebben. Dat moet ook niet altijd. Er over nadenken en je bewust zijn van de impact is al een mooi begin.

Ik geloof sterk in de kracht van bedrijven als motor in de verandering. Bedrijven hebben de middelen om aan de slag te gaan, ze hebben medewerkers en klanten die ze kunnen inspireren door het goede voorbeeld te geven, en ze kunnen bewust kiezen voor leveranciers en partners die ook duurzaam werken. Zo geraakt duurzaam ondernemen geïntegreerd in de hele waardeketen, van productie tot distributie.

“There’s no business to be done on a dead planet”

Deze quote van David Bower is een beetje fatalistisch, wel waar, maar er zijn ook andere en  leukere redenen om duurzaam te gaan ondernemen.

Consumenten worden meer en meer ecologisch en sociaal bewust. Ze hechten belang aan de herkomst van producten, lokaal en/of ecologisch kopen, bio, zero waste, … Duurzaam ondernemen zorgt dus voor blije klanten.

Medewerkers van alle leeftijden vinden het meer en meer belangrijk dat ze kunnen werken in een bedrijf dat een maatschappelijke bijdrage levert. Niet alleen de winst, maar ook de mens en het milieu centraal stellen zou wel eens het verschil kunnen maken in de ‘war on talent’.

En ook voor jou als ondernemer of zaakvoerder kan het hebben van een groter doel een enorme motivator zijn.

Beginnen met duurzaam ondernemen moet niet groot en moeilijk zijn. Met een paar kleine acties kan je al snel grote resultaten behalen.

Geen idee wat de eerste stap zou kunnen zijn? Laat je inspireren door Axudo. Luister ook naar de podcast ism TWS Projects of bekijk het webinar op YouTube.

You Might Also Like