Duurzaam feesten met Parfie

Parfie is het bedrijf van Sofie Remmery en Filip Van Simaeys. Ze helpen bedrijven en organisaties bouwen aan een duurzame werkrelatie, samen met de medewerkers, maar ook met leveranciers en klanten. Het ultieme doel is mensen op de werkvloer te verbinden en duurzaam te laten feesten! Hoe ze dat aanpakken? Dat lees je in deze blog.

Feesten is altijd leuk en als dat dan ook nog duurzaam kan, dan is dat helemaal geweldig! Zo denkt Sofie er ook over. De interesse in duurzaamheid was er al als kind al en het is nu de kern van haar bedrijf Parfie.

Sofie vertrekt vanuit de 3 P’s – People, Planet, Profit – breidde die uit naar 5 P’s – Partnership en Prosperity – en voegde er nog een 6de P aan toe: Party.

Niet zomaar een feestje

Zeg echter niet zomaar “feestje” tegen een feestje georganiseerd door Parfie. Het gaat veel verder dan dat. Sofie zorgt voor een duurzame belevenis. En duurzaam kan je in twee componenten uitsplitsen.

Als je het woord duurzaam in Van Dale opzoekt, dan gaat het over enerzijds de impact op het milieu verkleinen en anderzijds betekent het ook langdurig. Dat zijn ook de twee pijlers van Parfie.

In het eerste luik draait het vooral om voeding en afval en daar probeert Parfie met kleine ingrepen een verschil te maken.


De catering is seizoensgebonden en komt van lokale leveranciers om de voedselkilometers te beperken en te zorgen dat de producent een eerlijke prijs krijgt.

Sofie probeert afval te beperken door plastic verpakkingen te vermijden en het afval dat er toch nog is, wordt goed gesorteerd.

Ook in de decoratie worden materialen zoveel mogelijk hergebruikt.

In het tweede luik gaat het over duurzame relaties.

Samenwerken met partners en leveranciers die op dezelfde lijn zitten en ook duurzaamheid garanderen is daar een onderdeel van. Maar het gaat verder dan dat.

Een personeelsfeest is soms een verplicht jaarlijks nummer en dat is jammer. Parfie maakt een belevenis van het feest, gelinkt aan de visie en de missie van het bedrijf, om zo een nog grotere impact te maken.

Het hoeft niet altijd groots te zijn om een grote impact te maken

In de ideale wereld wordt Sofie niet eenmalig gebeld voor een personeelsfeest of een teambuilding maar organiseert Parfie een belevingstraject. Daarin wordt de visie en de missie van het bedrijf doorgetrokken in meerdere kleine events per jaar, met een kick-off en op het einde een evaluatie. Zo maak je vaak een grotere impact dan met een eenmalig groots event.

Het hoeft trouwens niet altijd te gaan over duurzame relaties met de medewerkers van het bedrijf. Ook duurzame relaties met klanten of leveranciers zijn belangrijk.

Sofie organiseert bijvoorbeeld ook opendeurdagen voor bedrijven. Een klant wil zien wat de visie van je bedrijf is en hoe zich dat uit. Dat is even belangrijk als de bedrijfskleuren. Door een sluitend verhaal en te zorgen dat alles klopt, maak je impact.

Dat is wat Parfie ook wil doen: zorgen dat alles klopt.

Bedrijven doen al heel veel inspanningen om duurzamer te gaan produceren, verpakken, transporteren, … maar het feesten is een luik dat nog over het hoofd wordt gezien. Daar wil Parfie een aanvulling zijn om ook dat feesten duurzaam te maken, zodat het volledige verhaal klopt en een bedrijf niet alle verduurzaming acties wegveegt met één feest. Dat zou spijtig zijn, niet? Ook zin in een duurzaam feestje? Luister naar het volledige gesprek met Sofie Remmery in deze podcast aflevering.

You Might Also Like