Op de Fairtrade koffie bij Idé Coffee Systems

De koffie industrie is niet altijd een toonbeeld voor duurzaamheid. Koffieplantages hebben niet altijd de beste naam en koffie komt sowieso uit een ver land, op een boot, dus dat zorgt voor heel wat CO2 uitstoot. Bij Idé Coffee Systems zijn ze zich heel bewust van de impact die de sector maakt en proberen ze daar met allerlei initiatieven iets aan te doen. Leny Peleman, marketingverantwoordelijke van het bedrijf, legt ons uit wat duurzaam ondernemen concreet betekent bij Idé Coffee Systems.

Leny heeft een grote passie voor koffie, ze drinkt het de hele dag door en droomt van een eigen koffiebar. Maar tot het zover is, combineert ze die passie voor koffie met die voor marketing en duurzaamheid in een job als marketingverantwoordelijke in een bedrijf dat niet alleen koffie produceert, maar alles wat er nodig is bij die koffie. Van koffiemachines, tot vaatwastabletten, tot de koekjes en de melk.

Duurzaamheid bij Idé Coffee is iets wat gegroeid is doorheen de jaren. Sinds 2004 zijn ze verdeler van Fairtrade Original koffie en sinds 2014 zelfs de enige B2B-verdeler in België.

Fairtrade houdt in dat er audits zijn op de werkomstandigheden bij de boeren op de koffieplantages. Is er voldoende werkgelegenheid, krijgen ze een eerlijk loon, … dergelijke zaken.

Community coffee

Door Fairtrade koffie aan te bieden nemen ze al een stukje van de niet zo duurzame impact van de koffie industrie weg. Maar er zijn nog veel meer acties die kunnen bijdragen tot het verkleinen van hun voetafdruk.

De grote droom van CEO Geert Windels is een “community coffee” op de markt brengen. Dat is een koffie die in samenwerking met één boer gemaakt wordt, in een duurzame één-op-één relatie. Maar dat is een plan voor de lange termijn.

Op korte termijn willen ze de niet-strategische producten verduurzamen, bvb de vaatwastabletten en de snoepjes bij de koffie. Het is makkelijker om de klanten daarmee te overtuigen om mee te gaan in het duurzame verhaal. Biinnenkort zal je bij Idé Coffee Systems ook een refurbished koffiemachine kunnen aanschaffen.

Scoren met smaak

Het uiteindelijke doel is om het hele gamma van ongeveer 4500 producten te verduurzamen en ook nog enkel de duurzame community koffie aan te bieden. Op dit moment bieden ze ook nog andere koffie aan omdat de markt dat vraagt, maar op termijn zal er geen keuze meer zijn. Leny is ervan overtuigd dat als ze kunnen scoren met kwaliteit en smaak, de klanten bereid zullen zijn om iets meer te betalen voor een duurzaam kopje koffie. De smaak is dan ook de grootste uitdaging bij het verduurzamen van de koffie.

Inspireren en verbinden

Naast het ontwikkelen van een eigen duurzaam gamma, willen ze ook andere bedrijven inspireren om hiermee aan de slag te gaan. En dat doen ze met de Idé Coffee Mornings: ontbijtsessies voor zaakvoerders rond duurzame topics waarbij er ook ruimte is om te netwerken. Door deze topics heel praktisch te bespreken, maken ze duurzaam ondernemen tastbaar en concreet.

Wil je ook eens deelnemen aan zo’n Idé Coffee Morning en van de duurzame vibe proeven, dan kan je inschrijven via de website. Helemaal onderaan de Diensten pagina vind je de eerstvolgende data.
 

Luister zeker ook naar de podcast met Leny Peleman, daarin vertelt ze nog veel meer over de duurzame initiatieven in het bedrijf en in haar dagdagelijkse leven.

You Might Also Like